På reisefot? Nå gjelder disse tiltakene

EU-kommisjonen anbefaler følgende generelle tiltak, uansett transportmiddel.

SMITTEVERN: Avstand mellom passasjerene og lavpris utenom rushtida, er blant EU-kommisjonens anbefalinger. Foto: NTB / Scanpix
SMITTEVERN: Avstand mellom passasjerene og lavpris utenom rushtida, er blant EU-kommisjonens anbefalinger. Foto: NTB / Scanpix Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Onsdag kunne EU-kommisjonen presentere flere tiltak som vil påvirke europeisk reiseliv i tiden fremover.

Dette innebærer felles retningslinjer som skal føre til gradvis bruk av forskjellige transportmidler - og reiser landene imellom.

Samtidig anbefaler de tiltak for de spesifikke transportmidlene, der lavere priser utenom rushtida for togpassasjerer er en av anbefalingene.

Felles tiltak

EU skriver i sine dokumenter, som ble lagt fram onsdag, at de ønsker å få igang en økning i persontransporten over hele EU for alle transportformer.

De har utarbeidet felles retningslinjer som de mener bør bli iverksatt innen EU, men også i ikke EU-land, «for å muliggjøre effektiv videreføring av transporttjenester», skriver EU-kommisjonen.

Her er tiltakene de mener bør følges på tvers av transportmidler og land:

I det minste under den første lettelsen av begrensningene, kan antall passasjerer måtte reduseres på kjøretøyer i visse transportformer for å sikre at eventuelle aktuelle fysiske distansekrav overholdes tilstrekkelig.Frivillig bruk av sporingsapper for kontakter bør betraktes som et god tillegg for risikoredusering.Transportarbeidere bør være utstyrt med beskyttelsesutstyr og, der det er mulig, atskilt med barrierer fra passasjerer.Hyppig rengjøring og desinfisering av kjøretøy, og økt hyppighet av innsamling av avfall.Systematisk installasjon av hånddesinfiserende stasjoner og krav om bruk av dem når det er mulig.Styrking av ventilasjon, luftfiltrering og eventuelt prioritering av bruk av naturlig luft.Bruk av masker for passasjerene, spesielt der avstandstiltak ikke kan overholdes fullt ut hele tiden.Billetter og informasjon skal leveres elektronisk og automatisk. Elektronisk forhåndssalg av billetter bør markedsføres sterkt og prioriteres, samt avanserte innsjekkings-, reservasjons- og registreringsprosedyrer.Innsjekking, lasting og lossing av bagasjen skal organiseres slik at trengsel av passasjerer unngås.Forhåndsbestilling av ombord-tjenester og måltider der det er mulig ved bestilling, for å redusere kontakten mellom personalet og passasjerer.Tilgjengelig informasjon om implementerte prosedyrer for sikker atferd, så vel som nødvendig verneutstyr for passasjerer, bør være godt synlig i knutepunkt og i kjøretøy, og gjort tilgjengelig i forkant av reisen.

Egne tiltak for hvert transportmiddel

EU har også laget spesifikke anbefalinger til de enkelte transportområdene, deriblant urbane transportmidler, båttrafikk, jernbane, taxitjenester, buss og luftfart.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer