Før hver eneste takeoff på kommersielle fly gjennomgår flypersonalet sikkerhetsrutinene på flyet. De informerer deg om ting som hvordan setebeltet festes og åpnes, hvor du finner surstoffmasken og hvor du finner nærmeste og nødutgang.
- Du har sikkert hørt og sett demonstrasjonen mange ganger og derfor kan det være fristende å sette på seg hodetelefoner og kikke ned i telefonen eller snakke med sidemannen når sikkerhetsrutinene gjennomgås, men kabinpersonalet har en klar melding: Følg med!
Klar beskjed
Det sier Jo Bjørn Skatval, pilot i SAS og nestleder i Norsk Flygerforbund, til DinSide.
Han forteller til at det er et krav fra luftfartsmyndighetene at de gjennomfører sikkerhetsdemonstrasjonen før avgang.
- Det er veldig viktig at passasjerene ikke snakker eller forstyrrer under demonstrasjonen, sier han.
Det var Flysmart24 som først omtalte saken.
Skatval forteller at han blir oppgitt når han observerer, og får tilbakemelding fra kabinpersonalet, om at flypassasjerene har ansiktet nedi mobilen når sikkerhetsprosedyrene gjennomgås.
- Informasjonen er gitt, med teskje, men det er jo ikke noen som går rundt og løfter hver enkeltes øyne opp så de skal få med seg hva som blir vist og fortalt. Man bør enkelt og greit benytte seg av privilegiet man har til å følge med i et par minutter i sin digitale hverdag, gjentar han overfor DinSide.

Hylles etter dette
Dårligere konsentrasjon
Han mener det kan være flere årsaker til at flere passasjerer ikke følger med når sikkerheten gjennomgås. Blant annet at mange som reiser ofte, tror de har oversikt.
Men selv om man flyr ofte, er det fort gjort å glemme ting i en nødssituasjon.
- Det er lett å glemme - selv om man flyr ofte, forteller han.
En annen årsak kan være konsentrasjonsnivået.
- Det blir jo sagt at konsentrasjonsnivået har blitt dårligere og det krever litt konsentrasjon å følge med på sikkerhetsgjennomgangen. Det er få som ser film hjemme uten å plukke opp mobilen, sier Skatval.
Kommer med oppfordring
Samtidig deler han en oppfordring til de reisende:
- Følg med! Du har et ansvar for å vite hva som skjer ved et nødstilfelle. Så det er viktig å ha respekt for sikkerhetsbriefen, forteller han.
- Hjernen trenger overlæring for å fungere godt i en krisesituasjon, og da bør underbevisstheten automatisere håndgrepene så godt som mulig. Tenk gjennom hva en evakuering kan medføre. Og hvem du skal ta deg av om uhellet skulle være ute.

Svarer etter dette
Har en jobb å gjøre
Men det er ikke bare passasjerene som bør skjerpe seg. Piloten mener at også flyindustrien har en jobb å gjøre.
- Det er viktig med denne demoen før avgang, men ofte kan den, spesielt de som er spilt inn på video, vare for lenge. 5-10 minutter kan være for lenge å følge med på, og det er viktig at flyindustrien tar det alvorlig.
- Instruksjonene må være korte og konsise.