Planetens mest kommersielle festival

I en av verdens mest kunstige byer, går nå verdens kanskje mest kommersielle festival av stabelen. Vi snakker om Dubai og byens shoppingfestival.

Et av kjøpesentrene i Dubai, BurJuman.
Et av kjøpesentrene i Dubai, BurJuman. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

I fjor besøkte nesten 3 millioner mennesker Dubais store handlefest i løpet av festivalmåneden (32 dager), og det er ingen grunn til å forvente at tilstrømmingen blir mindre i år. Festivalen startet allerede før helgen, og varer helt frem til 15. februar.

Gull og andre gode greier

I byen der 300 tonn gull importeres årlig, er det naturlig at dette edle metallet er i fokus. Her er noen av høydepunktene som arrangørene har stablet på beina for å lokke millionene til byen:

Gjennom hele festivalperioden vil tidenes første verdensmesterskap i wrestling underholde et "blodtørstig" publikum.

Daglig fyrverkeri skytes opp fra Al Seef Street, og daglige parader skal underholde i gatene.

I en natt-souk kan du berolige shoppingnervene hver eneste kveld.

Festivalen lokker også med en av verdens største lotteri, der deltakerne har mulighet til å vinne verdier for 420.000 dirham - eller drøye 780.000 norske kroner - hver dag. Dette inkluderer blant annet to Lexus-biler. I tillegg trekkes en vinner av en villa i et boligprosjekt som heter Emaar Springs hver uke. Det er dessuten lotterier i de forskjellige kjøpesentrene der du kan vinne alt fra gavekort til biler.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer