Du har kanskje også gløttet misunnelig på de romslige setene med muligheter for å legge seg flatt ut, på vei gjennom førsteklasse på vei til din henviste sitteplass på økonomiklasse bak i flyet?
Det er dessverre ikke en helt uvesentlig prisforskjell mellom å reise på førsteklasse eller businessklasse - sammenliknet med økonomiklasse.
Og at det er noe slitsomt å fly langt, uten mulighet til å legge beina høyt, er knapt noen overraskelse.
Men nå kan løsningen være nær:
Det newzealandske flyselskapet Air New Zealand har tatt patent på en ny type soveplasser tenkt for bruk om bord i langdistansefly.
Og her er det snakk om sengeplasser i form av køyesenger i private «sovekapsler», på økonomiklasse.
Som et kapselhotell
Konseptet har fått navnet Economy Skynest, og er resultatet av et tre års prosjekt hos Air New Zealand.
Tanken er at dette skal tilbys for reisende på langdistanseflyginger, og lanseres med særskilt tanke på selskapets nye langrute Auckland-New York som skal starte opp i høst.
Flygingen er beregnet til å skulle ta opptil 17 timer og 40 minutter én vei.

Glem lugar: Nå kommer sovekapslene
Ideen minner altså veldig om de japanske kapselhotellene, hvor du altså kan leie deg en egen, privat «kapsel» bestående av en seng og kanskje strømuttak, luftkondisjonering og andre ting for at det skal være behagelig å oppholde seg i «boksen».
I fjor lanserte også Stena Line et liknende konsept for båtreiser.
Skynest vil være en «boks» som rommer to køyesenger, hver med tre private køyer hvor reisende får privatliv inne i køya sin ved å trekke for en gardin. Det vil altså være seks sengeplasser inne i hver «boks».

Hver køyeplass er tenkt å bli utstyrt med hodepute, dyne og øreplugger. Flyselskapet sier også i en pressemelding at de utforsker mulighetene for å legge til andre tjenester inne i soveboksene, som leselys, USB-uttak og luftkondisjonering.
Lei deg en sengeplass for noen timer
I motsetning til hvordan flybillettene fungerer i da, hvor du får et flysete tildelt for hele flyreisen, er det tenkt at disse someboksene skal plasseres på økonomiklasse og at det skal være et tilbud hvor reisende kan leie seg en sengeplass for noen timer underveis.

Hva med å prøve en soveboks?
Du vil fremdeles måtte kjøpe deg en billett for et designert flysete, men så kan du altså leie deg en sengeplass for noen tier av turen.
Slik vil du kunne få muligheten til å strekke deg ut i din fulle lengde (om du ikke måler med enn 2 meter) for noen timer, uten å måtte tømme sparekontoen for å kjøpe deg inn på første- eller businessklasse.
Air New Zealand uttaler også i sin pressemelding, at de tenker konseptet vil være interessant også for andre flyselskaper.
- Et smertepunkt
Markeds- og kundeansvarlig for Air New Zealand, Mike Tod, sier i en pressemelding at utviklingen av soveboksenene er et svar på utfordringen for økonomiklassereisende på langdistanseflyginger.
- Et tydelig smertepunkt for økonomireisende på langdistansefly er den manglende muligheten til å strekke seg. Utviklingen av Economy Skynest er et direkte svar på den utfordringen, sier Tod.
Flyselskapet skriver at de vil ta en endelig avgjørelse om de skal iverksette Economy Skynest til neste år, etter at de har vurdert resultatene av det første året for Auckland-New York-flyginger.
Direkteruten Auckland-New York skal eter planen starte opp i oktober 2020.
Ruten skal flys med en 275-seters Boeing 787-9 «Code 2» Dreamliner.
Air New Zealand har tidligere uttalt at ruten vil utstyres med flere business premium-seter og premium økonomiklasse.
Skynest vurderes altså som et tilleggstilbud utover de ordinære setene.
