
Logoer og bling-bling
Årets solbrillemote er ikke for de beskjedne. Der vi toner ned i klesveien med merket på innsiden av klærne går brillemoten i stikk motsatt retning. Det skal være stort og prangende, med tydelige logoer og mye strass, slik du kan se på solbrillene fra de fleste store motehusene; Versace, Gucci, Prada, Chanel, Dior...
Retro
60-talls solbriller i kraftige plastikkrammer à la Jackie Onassis er et hott tips for freshe frøkner og fruer i alle aldre; og det ser ut til at fjor- og forfjorårets pilotbriller overlever enda en sesong. Men vil du følge ekstra godt med bør du nok investere i en litt mer oppstrammet versjon, som du blant annet kan finne i Stella McCartneys solbrillekolleksjon.
Norges ubestridte fristildronning Kari Traa har lansert sin egen solbrillekolleksjon i år - kanskje overraskende - helt i Jackie O's ånd. Det er stort, det er typete - og prisen er ikke avskrekkende heller.

Porno for brillefetisjister
Det aller mest eksklusive solbrilleparet vi fant kommer fra Bottega Veneta. De er store, og dekker både øyne og øyenbryn, og er trukket i det mykeste kalveskinn. 9.180 kroner må du ut med for hele herligheten, og Krogh Optikk kan fortelle at en heldig Oslo-borger sitter på hele to par. Ett i svart, som du kan se i billedspesialen, og ett i en varm brunfarge.
Det er imidlertid på tide å legge kafébrillene på hyllen for denne gangen. Om det er solvett eller rett og slett kommersielt press for at vi skal anskaffe oss nye briller som har presset frem dette vites ikke, men store briller uten ramme og med lyst glass er definitivt på vei ut.
Mer om solbriller fra DinSide
Solbrillemoten anno 2003
Solbrillemoten anno 2002
Solbriller til halv pris utenlands
Billig eller dyrt: UV-filter avgjør