Portugal strengere under fotball-EM

Turoperatøren Star Tour melder til sine kunder at de må huske pass om de skal til Portugal under fotball-EM.

Politipatruljer i Lisboas havn er en del av sikkerhetstiltakene som vil møte turister nå.
Politipatruljer i Lisboas havn er en del av sikkerhetstiltakene som vil møte turister nå. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Mellom 26. mai og 4. juli er det ekstra viktig å huske gyldig pass om du reiser til Portugal. Det kan vi lese på fotball-EMs offisielle nettsider i disse dager. Også reiseselskapet Star Tour sender dette rådet til alle sine reisende til Portugal nå. Det er strengere sikkerhetstiltak omkring fotball-EM som er bakgrunnen for påminnelsen, og alle tilreisende til Portugal må vise gyldig pass ved ankomst til landet, uansett om de kommer med fly, tog, bil eller andre måter.

Ta alltid med pass

Både Portugal og Norge er medlemmer av Schengen, så i utgangspunktet vil du kanskje tenke at du ikke trenger pass for reiser mellom disse landene. Men så enkelt er det ikke: Schengenavtalen sørget først og fremst for at politikontroller av pass forsvant på flyplassene i landene som er med, men fortsatt er passet din eneste gyldige identifikasjon i land utenom Norden.

- Du skal alltid ta med pass om du reiser til Portugal, og andre land også, bekrefter informasjonsansvarlig hos den portugisiske ambassaden i Norge, Johan Jarnæs.

Han regner med at sikkerhetstiltakene rundt fotball-EM øker behovet for pass, og anbefaler at du er forberedt på strengere kontroll ved ankomst til Portugal i tiden fremover.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer