SAS-streiken

- Prisene er helt hinsides

Syden-ferien har helt ufrivillig blitt lengre enn planlagt for familien fra Tromsø.

VIL HJEM: Gry Bråthen (52) sitter fast på Kreta og kommer seg ikke hjem å grunn av SAS-streiken. Foto: Privat
VIL HJEM: Gry Bråthen (52) sitter fast på Kreta og kommer seg ikke hjem å grunn av SAS-streiken. Foto: Privat Vis mer
Publisert

- Nå lever vi i koffertene. Om det er mulig kan vi reise til flyplassen på et kvarter.

Det sier 52 år gamle Gry Bråthen fra Tromsø til Dagbladet. Sammen med to av barna og mannen er hun en av tusenvis som har blitt rammet av SAS-streiken. Tromsøværingen sitter nemlig flyfast på Kreta.

Det var Nordlys som først snakket med Bråthen.

- Vi har reist med Apollo, og de gjør det de kan for at vi skal komme oss hjem. Vi får jevnlige statusoppdateringer fra selskapet, men slik jeg har forstått det, så har de rett og slett ingenting å tilby, sier 52-åringen.

- FIN UKE: Bråthen understreker at uka på Kreta har vært bra, men nå ser hun fram til å komme hjem igjen. Foto: Privat
- FIN UKE: Bråthen understreker at uka på Kreta har vært bra, men nå ser hun fram til å komme hjem igjen. Foto: Privat Vis mer

- Ganske forbannet

Bråthen og familien skulle i utgangspunktet være på Kreta ei uke. Da streiken startet 4. juli, forholdt hun seg svært rolig og regnet med at flyselskapet ville sende et fly som sørget for at familien kom seg hjem.

- Det var rett før klokka 21 fredag kveld vi fikk beskjeden om at SAS-flyet hjem til Tromsø var kansellert. Det samme gjaldt alle andre fly til de nordlige byene, mens flyene som skulle til byer sør for Trondheim gikk som planlagt. Jeg forstår ikke denne prioriteringen, forteller hun.

- Hvordan reagerte du da oppdaget dette?

- Jeg ble ganske forbannet når flygerne avbrøt avtalen om å hente stranda turister på Kreta, med begrunnelsen om at det er så enkelt å komme seg hjem derfra. Vi hadde forventet å bli hentet hjem.

Det var søndag at SAS-pilotene besluttet å ikke hente hjem flere charterturister. Årsaken er at de mener SAS-ledelsen bryter avtalen.

SAS-STREIKEN: Dette har du krav på om SAS kansellerer flyreisen din. Video: Embla Hjort-Larsen / Storyblocks. Vis mer

Stor forståelse

Kommunikasjonssjef i Apollo, Beatriz Rivera, sier til DinSide at hun har stor forståelse for at Bråthen er oppgitt og sint.

- Dette er en frustrerende situasjon, selv for oss.

Hun legger vekt på at det er mange av de reisende som har forpliktelser hjemme, og at det ingenting de ønsker mer enn å få sine reisende hjem så fort som mulig. Videre sier hun at selskapet kontaktet begge parter i konflikten så fort streiken ble et faktum, i frykt for strandede reisende.

- Lettelsen ble derfor stor da beskjeden om evakueringsfly kom, og skuffelsen enormt stor igjen da dette stoppet opp før vi hadde rukket å få våre reisende hjem. Nå sitter vi nok en gang med ansvaret alene, selv om situasjonen ikke har endret seg.

VISER FORSTÅELSE: Kommunikasjonssjef i Apollo, Beatriz Rivera. Foto: NTB
VISER FORSTÅELSE: Kommunikasjonssjef i Apollo, Beatriz Rivera. Foto: NTB Vis mer

Vil hjem til datteren

Hjemme i Norge venter en av Bråthens døtre. Hun er psykisk utviklingshemmet og bor i en avlastningsbolig mens resten av familien er bortreist.

- Det går fint for en stund, men blir vi borte for lenge merker hun at noe ikke stemmer. Vi snakker sammen på telefon hver dag, men jeg tør ikke å si så mye i frykt for at hun skal reagere, forklarer moren.

52-åringen forteller at de prøver å slappe av så mye som mulig, men at de stadig blir litt mer stresset. Foreløpig har det heller ikke vært aktuelt å finne en alternativ reisemåte hjem.

- Prisene er jo helt hinsides. Jeg var i kontakt med et par som skal ha betalt 30 000 bare for å komme seg til Trondheim. Reisen videre kom i tillegg, forteller Bråthen.

- Like akutt

Rivera forteller at Apollo jobber iherdig med å lete etter erstatningsfly, men hevder at direktefly til Norge nærmest er ikke-eksisterende. Selskapet ser derfor etter alternative reisemetoder.

- Vi er blitt nødt til å se på muligheten til å frakte strandede kunder med fly ett steg av veien, og deretter videre med andre fly, buss eller tog. Selv dette har vist seg å være utfordrende siden vi befinner oss midt i høysesongen. Hele transportindustrien er presset. og mangelen på ledig kapasitet og personell er akutt.

Hun forteller samtidig at selskapet ikke kjenner seg igjen i beskrivelsen om at det er lettere å få folk hjem fra store reisemål.

- Mangelen er like akutt uansett hvor gjestene befinner seg.

Gjenopptar forhandlingene onsdag

Dermed blir Bråthen og resten av familien værende på Kreta inntil videre.

Onsdag gjenopptar SAS og pilotene forhandlingene i Stockholm.

- Vi får bare håpe at de blir enige, slik at vi kan komme oss hjem så fort som mulig. Vi fikk nylig beskjed om at Apollo har ordnet en reise for mannen min via Helsinki til Nord-Finland. Derfra er det «bare» fem til seks timer med kjøring hjem.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer