Klager skulle med fly fra Kastrup til Oslo, og spurte en SAS-representant om veien siden han selv ikke var veldig godt kjent på den danske hovedflyplassen. Han ble anvist til feil gate, men ble derfra ledsaget av en annen SAS-representant som skulle følge ham til riktig sted. Denne SAS-representanten sa at de hadde god tid til flyet gikk, og at klager bare kunne slappe av. Da de kom til den riktige gaten, var imidlertid portene lukket og klager kom ikke med flyet.
Han krever refundert sine utlegg til alternativ transport, pålydende kroner 3.920.
Skroll ned for å se om klager får dekket sine utgifter.
SAS sier i sitt svar at det er passasjerene selv som har ansvar for å møte opp på riktig sted til riktig tid før flyavgang. De henviser til at det er godt med informasjon om gater og tider på Kastrups mange monitorer. Flyselskapet sier at de også har vært i kontakt med bakkepersonalet på Kastrup, men at ingen kan huske episoden.
Reklamasjonsnemnda for rutefly sier seg enig med SAS i at det er den reisendes ansvar å innfinne seg ved gate til oppsatt tid. De viser også til at klager hadde god tid på Kastrup, og at riktig gate stod oppført på monitorene, slik at det ikke skulle være noe problem å finne frem selv ikke for en som er ukjent på flyplassen.
Klager får ikke medhold, og må finne seg i å ta det økonomiske tapet selv.
Flere klagesaker
Ut å reise?
Vi har hjelpemidlene som gjør reiseplanleggingen lettere: