Raser: - Ikke til å fatte!

Flere går hardt ut mot Ruter - som hadde billettkontroller tross snøkaoset.

REAGERER: Oslo-beboer Andreas Bibow Handeland ble fullstendig oppgitt over at Ruter valgte å ha billettkontroller da det var snøkaos. Foto: Privat
REAGERER: Oslo-beboer Andreas Bibow Handeland ble fullstendig oppgitt over at Ruter valgte å ha billettkontroller da det var snøkaos. Foto: Privat Vis mer
Publisert

Onsdag førte massive menger snø og sterk vind til store utfordringer på Sør- og Østlandet.

Snøkaoset førte til trøbbel og krevende forhold flere steder, deriblant i kollektivtransporten der det var flere forsinkede og innstilte buss- og togavganger.

Ruter meldte at det nye snøfallet onsdag kunne by på trøbbel.

Kort fortalt

  • Ruter har fått kritikk for å gjennomføre billettkontroller under snøkaoset på Sør- og Østlandet, som førte til store forsinkelser og innstillinger i kollektivtrafikken.
  • Andreas Bibow Handeland mener at Ruter burde ha brukt ressursene på å hjelpe stressede reisende i stedet.
  • Ruter svarer at de innstilte mange kontroller på grunn av været, men at konsekvensene ble større enn forventet.
  • De oppfordrer reisende som måtte kjøpe ny billett på grunn av forsinkelser til å sende inn klage for refusjon.

- Det vil oppstå forsinkelser og innstillinger i kollektivtrafikken hvis det kommer mye snø. Ruter oppfordrer derfor reisende til å beregne god tid, sa Cathrine Myhren-Haugen, kommunikasjonssjef i Ruter, onsdag morgen.

Men det er ikke bare forsinkelsene og innstillingene flere reagerer på. For midt opp i kollektivkaoset, hadde Ruter også billettkontroller.

TOG INNSTILLES: Flere reisende er irriterte over innstilte tog og manglende kommunikasjonsflyt på Oslo S. Video: Magnus Paus / Dagbladet TV. Reporter: Tharald Halvorsen / Magnus Paus. Klipp: Vegard Krüger. Vis mer

- Ikke til å fatte!

Oslo-beboer Andreas Bibow Handeland er en av de som reagerer på Ruters store forsinkelser og innstillinger. Selv om han tenker at vi må ha forståelse for at ekstraordinære værhendelser skaper kaos, sier han:

- På den annen side var dette varslet, og byrådslederen gikk jo attpåtil ut og mente vi var godt forberedt. Problemet er jo at dette kommer på toppen av at Ruter har hatt store problemer hele vinteren - som igjen har gått utover de reisende.

- «Bolt for buss» har jo blitt den nye «buss for tog», dessverre, sier Handeland.

Han ble fullstendig oppgitt over at Ruter valgte å ha billettkontroller på en slik dag.

- Det er nesten ikke til å fatte! Var det i det hele tatt avganger å kjøre kontroller på? Burde ikke Ruter heller fått kontrollørene til å hjelpe stressede og slitne reisende med alternative transportløsninger? Og hva med de som løste billett, men som trengte to og tre timer på å komme seg hjem. Fikk de bot for å overstige timen da eller? undrer Handeland.

Les Ruters svar lenger ned i saken.

VÆRFAST: Jan Erik Husom var en de som irriterte over innstilte tog og manglende kommunikasjonsflyt på Oslo S onsdag 17. januar. Dagbladets reporter Bendik Hansen møtte han påfølgende dag for å se hvordan det gikk. Video: Marie Myklebostad / Dagbladet TV. Vis mer

Mener de skylder på andre

Osloboeren understreker at vi skal ha forståelse for at det kan bli kaos når værgudene stikker kjepper i hjulene.

- Men jeg liker ikke at Ruter ofte plasserer ansvaret over på andre. Eksempelvis har de gjennom vinteren til stadighet kastet egne underleverandører under ... eeehh ... ja, bussen rundt kaoset med de elektriske bussene som har vært totalt upålitelige, forteller han.

- Vi bor i et berørt område der «Bolt for buss» har blitt en greie, og det oppleves frustrerende, synes Handeland.

Han mener at man ender opp med å betale hundre og potensielt tusenvis av kroner, i tillegg til månedskortet eller bussbillettene man allerede har.

- Da er det ikke noe særlig at den du forholder seg til skylder på alle andre.

- Langt større enn vi trodde

Kommunikasjonssjef i Ruter, Sofie Bruun, forteller at Ruter innstilte en god del av kontrollene på forhånd på grunn av snøværet og forventede innstillinger.

- Men konsekvensene og omfanget ble langt større enn vi trodde på forhånd. Derfor tok det noe tid før kontrollørene fikk beskjed, forklarer hun.

Bruun understreker at de har mange flinke folk i kollektivtrafikken, som sto på for fullt under snøkaoset.

- De følger sine instrukser før de får beskjed om å gjøre noe annet, påpeker kommunikasjonssjefen.

Osloboeren mener at Ruters forklaring blir for tynn.

- Dessuten må det vel være lov til å bruke sunn fornuft? Kanskje heller se hva man, som Ruter-representant, kan gjøre for å hjelpe - framfor å straffe, sier Handeland.

TIPS: Vintervær kan føre til at hjulbuen fylles opp med snø og is, da kan være lurt å ta noen forholdsregler. Video: Berit B. Njarga / Embla Hjort-Larsen / Storyblocks. Vis mer

Anbefaler å klage

Ruter hadde også tilfeller hvor billetten gikk ut, og kundene måtte løse ny billett.

- I slike tilfeller vil vi anbefale å sende oss en klage og be om å få den ene billetten refundert, da man har måttet kjøpe to billetter for samme reise, forteller Bruun.

Hun opplyser at mange også å benytte seg av Ruters reisegaranti, der Ruter refunderer taxiutgifter opp til 750 kroner.

Torsdag fortalte den andre kommunikasjonssjefen i Ruter at de taper 200-300 millioner kroner årlig som følge av lav betalingsandel.

- Så billettkontrollen er et viktig tiltak for å sikre inntekter som opprettholder tilbudet, skrev Cathrine Myhren-Haugen i en e-post til DinSide.

- Bør være tydeligere

Osloboeren håper Ruter dropper kontrollene neste gang man må gjennom en dag med kaosfylte kollektivreiser.

- Ruter bør også være tydeligere på hva man som kunde av dem kan kreve i perioder der tilbudet er fryktelig svekket og upålitelig, mener han.

- Jeg har vanligvis stor tiltro til og setter pris på Ruter, men den tilliten har fått seg et kraftig skudd for baugen denne vinteren, forteller Handeland.

Ruters kommunikasjonssjef svarer ikke på spørsmål om hva som er vitsen med å gi ut bøter når det er et så stort kaos - for så å betale folk refusjon.

Fredag opplyser kollektivselskapet til Dagbladet at de har mottatt 5000 refusjonskrav på reisegaranti.

For ordens skyld: Andreas Bibow Handeland jobber som kommunikasjonssjef i Bilimportørenes Landsforening, men uttaler seg som privatperson i denne saken.