Streikefast i Hellas

Raser mot reisebyrå: - Ugreit

Uka på Kreta ble til 19 dager for Marte Jensen og ektemannen. Nå er de på vei hjem til Norge, og kjenner seg alt annet enn uthvilt etter ferien.

SLITSOM FERIE: Marte Jensen og ektemannen reiste til Kreta rett før SAS-streiken ble et faktum. Uka på Kreta ble til 19 dager. Foto: Privat
SLITSOM FERIE: Marte Jensen og ektemannen reiste til Kreta rett før SAS-streiken ble et faktum. Uka på Kreta ble til 19 dager. Foto: Privat Vis mer
Publisert

- Nå kjenner jeg hvor sliten og gåen jeg er. Vi har gått og ventet i ni dager ufrivillig. Man er jo ikke på ferie, sier Marte Jensen.

Hun snakker med Dinside fra taxien på vei til flyplassen. Tirsdag morgen fikk hun og ektemannen beskjed fra Apollo om at de måtte pakke og komme seg til flyplassen.

En time etter var de på veien.

I utgangspunktet hadde de returbillett 9. juli. Den ble kansellert grunnet streiken, men ekteparet tok det ikke så tungt.

- Til å begynne med tenkte vi «ja, ja, dette går sikkert over». Men 11. juli ble vi truet om at hvis vi ikke flyttet, så ville vi bli husløse. Det er ugreit, sier Jensen.

- Skjeggkre

De sjekket hvilket hotell Apollo ønsket å flytte dem til, og fikk nesten hakeslepp da de leste tidligere gjesters anmeldelser.

«Dette hotellet har skjeggkre. (...) Vaskedamene gjør en middels jobb. (...) Fikk ikke nye håndklær, ikke ny såpe, vasket ikke under bord/sofa/senger og de var sure og frekke når vi spurte pent om nye håndklær. (...) Maten i restauranten er grusom. (...) Hotellet får tre stjerner ene og alene på grunn av beliggenhet og hyggelige ansatte», var den første beskrivelsen som møtte paret.

HOTELLET: Ekteparet hadde bestilt en suite på 62 kvadratmeter med privat takterrasse i utgangspunktet. Da de så hvilket hotell Apollo ville flytte dem til, ble de mildt sagt overrasket. Foto: Privat
HOTELLET: Ekteparet hadde bestilt en suite på 62 kvadratmeter med privat takterrasse i utgangspunktet. Da de så hvilket hotell Apollo ville flytte dem til, ble de mildt sagt overrasket. Foto: Privat Vis mer

I pakkereiseloven heter det at «Dersom en vesentlig del av reisetjenestene ikke kan leveres etter pakkereiseavtalen, skal arrangøren uten tilleggskostnader for den reisende tilby alternative reisetjenester, hvis mulig av tilsvarende eller høyere kvalitet, slik at pakkereisen kan fortsette.»

Paret hadde bestilt ei uke på et femstjerners hotell på Kreta, i en suite på 62 kvadratmeter med privat takterrasse. Da de leste om hotellet Apollo ville flytte dem til, valgte de å fortsette å bo der - for egne penger.

På sine egne nettsider har Apollo rangert det nye hotellet til fire stjerner. Det har også fått 8,2 av 10 mulige poeng av gjester.

- De lyver

I tillegg til 35 000 kroner for den første uka, har de ifølge Jensen betalt 26 000 for seks ekstra dager. De tre første dagene etter at hjemreisen ble kansellert, ble dekket av Apollo.

- Etter at vi så hvilket hotell de ville flytte oss til, begynte dialogen å gå. De sa først at det ble for dyrt å ha oss boende der, og da vi sa at vi har krav på tilsvarende hotell, påberopte de seg nødssituasjon. Vi får det ikke til å stemme.

- Vi var ikke uvillige til å flytte, men ville ikke bo på et tostjerners hotell, legger hun til.

Jensen savner en bedre dialog med Apollo. De fikk bare to valg, ifølge henne; flytte til det nye hotellet, eller bli boende og ta regningen selv.

- De kunne i det minste gått i dialog med oss, og forsøkt å finne en løsning. Men det var det ikke snakk om, sier hun og legger til:

- Det verste er at de lyver. At de først sier at det er økonomiske grunner som gjør at vi må flytte, men plutselig er det en nødssituasjon.

- Ingen feriefølelse

Nå er de klare for å komme seg hjem. Ferien ble alt annet enn de hadde sett for seg, og Trøndelag med tolv grader og regn frister mer enn sydenlandet Kreta.

- Man sitter jo med kofferten delvis pakket og venter. Det har ikke vært noen feriefølelse, nei, jeg kjenner at jeg er sliten.

- Bare det å få på seg reine klær skal bli godt. Vi har vaska klærne i vasken, og kjøpt nytt undertøy underveis, sier hun og ler sarkastisk.

Apollo svarer

Apollo skriver i en epost til Dinside at de tirsdag prioriterer alle som hentes hjem fra de greske øyer. Erik Haug i Apollo skriver likevel følgende:

«I denne spesielt vanskelige situasjonen, der tusenvis av gjester har vært strandet på mange reisemål, forsøker vi i den grad det er mulig å tilby erstatningshotell så nært opptil opprinnelig type bosted som i hovedferien. Med så mange gjester har det ikke vært mulig å gi samme boopplevelse til alle etter hovedferien, da oppholdet utover den planlagte ferien er over og man har gått over i en assistansefase. Er kunden ikke fornøyd med den assistansen vi har gitt, så kan man sende oss en skriftlig tilbakemelding.»

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer