SAS-streiken

Raser mot SAS: - Ikke akkurat frivillig

Familien frykter at de ikke får igjen pengene etter å ha blitt anbefalt en «frivillig ombooking».

SITTER FAST: Anne Talsnes (t.v.) og resten av familien sitter fast i Frankrike, etter at de måtte booke om flyet sitt på grunn av SAS-streiken. Foto: Privat
SITTER FAST: Anne Talsnes (t.v.) og resten av familien sitter fast i Frankrike, etter at de måtte booke om flyet sitt på grunn av SAS-streiken. Foto: Privat Vis mer
Publisert
✈️

SAS-STREIKEN:

 

Fakta og rettigheter

Les mer  

- Vi er redde for at vi ikke får dekket kostnadene vi har lagt ut for. Vi har gjort det vi kan for å komme i kontakt med SAS, men vi får ikke svar.

Det hevder familiemoren Anne Talsnes, som i to dager har blitt sittende fast sammen med to barn og mannen sør i Frankrike. Familien kom til Nice 9. juli og skulle egentlig reist hjem søndag.

Rett etter at familien på fire hadde ankommet Nice fikk de en e-post fra flyselskapet hvor de ble tilbudt å booke om flyet sitt hjem til Norge kostnadsfritt på grunn av SAS-streiken.

Kort tid etterpå hadde Talsnes forskjøvet hjemreisen med to dager, men etter kort tid fikk hun kalde føtter.

- Jeg mistenker nå at dette er en «frivillig ombooking» og at vi dermed ikke får dekket oppholdet for de ekstra dagene som ikke er frivillige, sier Talsnes.

SAS-STREIKEN: Dette har du krav på om SAS kansellerer flyreisen din. Video: Embla Hjort-Larsen / Storyblocks. Vis mer

Får ikke svar

I et forsøk på å angre ombookingen innen 24 timer ringte tobarnsmoren kundeservice. Det skal ikke ha fungert.

- Jeg ble sittende fire timer i kø, før jeg plutselig fikk en pipetone. Vi har heller ikke fått svar på gjentatte e-poster og SAS´ spesialtelefon for dem som sitter fast i utlandet.

Dermed måtte familien se etter et nytt sted hvor de kunne bo de ekstra dagene av oppholdet.

- Vi endte opp med å ta toget til Cannes. Totalt har vi betalt rundt 4700 kroner for en leilighet for de ekstra dagene, men man kan jo diskutere hvor frivillig dette er.

Skulle vært på jobb

Talsnes understreker at det ikke er store summene de snakker om, men forteller samtidig at de ikke har tatt sjansen på å booke et dyrere hotell.

- Vi vet jo ikke om dette er noe som blir dekket. Dessuten visste vi jo ikke hvor lenge denne streiken ville vare når vi booket om reisen.

- Hvordan opplever du å ikke få svar?

- Det er ganske fortvilende. Jeg skulle egentlig vært tilbake på jobb denne uka, så vi er rimelig innstilt på å komme oss hjem.

STREIK: Reiselivsjournalist Odd Roar Lange mener både ledelsen og pilotene må ta ansvar for SAS-streiken. Vis mer

Opplyser om rettigheter

Tonje Sund, pressesjef i SAS, sier at hun ikke kan uttale seg om enkelttilfeller, men bare på generelt grunnlag.

Hun viser deretter til retningslinjene for gratis ombooking, hvor flyselskapet skriver at de ikke vil dekke kostnader som, men ikke begrenset til, måltider, overnatting og annen transport knyttet til frivillige ombookinger.

- Dette blir det også opplyst om på våre nettsider, sier Sund.

Når det gjelder ventetida hos kundeservice gjentar pressesjefen det samme budskapet som hun har kommet med tidligere.

- Med den situasjonen vi er i akkurat nå, opplever kundesenteret en enorm pågang. Streiken berører rundt 30 000 passasjerer hver eneste dag, sier hun.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer