Raser mot Vy: - Sjokkert

Togturen som egentlig skulle ta en halvtimes tid, tok over fem timer. Elin Hagene reagerer sterkt på Vys beredskap på togene.

- MAKS UFLAKS: Elin Hagene satt togfast i mange timer da hun tok toget hjem til Eidsvoll verk lørdag kveld. Foto: Privat

- MAKS UFLAKS: Elin Hagene satt togfast i mange timer da hun tok toget hjem til Eidsvoll verk lørdag kveld. Foto: Privat

Vis mer
Publisert

- Jeg tar ofte tog og er egentlig veldig positiv til tog. Men jeg har aldri opplevd noe slikt, forteller Elin Hagene til DinSide.

Hun hadde vært på dagstur i Oslo og skulle ta toget tilbake hjem til Eidsvoll verk lørdag kveld.

Det gikk imidlertid ikke på skinner, bokstavelig talt.

Kort fortalt

  • Elin Hagene opplevde en ubehagelig togreise fra Oslo til Eidsvoll verk da toget stoppet mellom Leirsund og Frogner på grunn av en hendelse ved sporet.
  • Passasjerene satt i mørket uten strøm i flere timer.
  • Hagene kritiserer beredskapen på toget, og mener det burde vært tilgjengelig tepper, vannflasker og mat.
  • Vy bekrefter at de ikke har beredskap med mat og drikke på lokale rutetog, og forklarer at det handler om logistikk.

- Var i ingenmannsland

Til tross for at toget fra Nationaltheatret var i rute klokka 20.48, ble det plutselig bråstopp rundt 20 minutter seinere.

Stoppet skyldtes en hendelse ved sporet, skriver Romerikes Blad, som omtalte saken først.

- Det stoppet helt mellom Leirsund og Frogner, og lyset i toget gikk av, sier Hagene til DinSide.

- Vi var i ingenmannsland, så det var maks uflaks.

Hun pleier alltid å ha med seg noe mat i veska, forteller hun. Men ikke denne gangen.

- Jeg hadde spist klokka 16 og begynte å bli sulten. Så jeg tenkte å kjøpe noe fra automaten på toget, men fikk da beskjed at det ikke gikk an fordi at strømmen hadde gått, forteller Hagene.

Les svaret til Vy lenger ned i saken.

Satt i bekmørke

Tida gikk, og det var fortsatt ikke strøm på toget halvannen time seinere.

- Da satt folk i bekmørke uten strøm. Tida gikk uten noen ny beskjed. Vi spurte om å få vite mer, men fikk bare beskjed om at det kom til å ta tid, forteller Hagene.

Hun sier at det tok rundt tre timer før politiet var ferdig med undersøkelsene sine.

- Da trodde vi at vi endelig skulle kjøre videre, men det gjorde vi ikke. Det var mangel på strømtilførsel, så de måtte tilkalle et bergingstog.

VÆRFAST: Jan Erik Husom var en de som irriterte over innstilte tog og manglende kommunikasjonsflyt på Oslo S onsdag 17. januar. Dagbladets reporter Bendik Hansen møtte han påfølgende dag for å se hvordan det gikk. Video: Marie Myklebostad / Dagbladet TV. Vis mer

Sjokkert over beredskapen

Etter hvert som toget sto stille og var uten strøm, begynte Hagene å bli kald.

- Jeg hadde ikke så godt med klær på meg. Så det var kaldt og mørkt. Jeg var veldig glad for at jeg i det minste hadde strøm på telefonen og kunne bruke lommelykta på den, forteller hun.

Hagene reagerer kraftig på beredskapen på toget.

- Jeg er sjokkert over at beredskapen for å ivareta passasjerene er såpass dårlig, sier hun og forklarer:

- De bør ha noen tepper, vannflasker og proteinbarer å dele ut når noe sånt skjer. Å sitte togfast i fem timer er ganske lenge. Hvis man er kreativ kunne man fått Foodora til å kjøre ut noe mat. Det var tross alt 65 mennesker som hadde betalt for billett og satt der.

- Går over til irritasjon

Klokka hadde bikket 02 da passasjerene endelig kom seg videre, og Hagene forteller at hun var hjemme rundt 02.30.

Hun understreker at hun har forståelse for at ting kan skje, og mener det er viktig å være tålmodig når man skjønner at noe vil ta tid.

- Men det går over til irritasjon over at de ikke ivaretar oss som sitter der på en bedre måte, sier hun.

Pressevakt i Vy, Kaja Rynning Moen, bekrefter at de ikke har beredskap med mat og drikke på lokale rutetog.

- Vi har det på langdistansetog som Bergensbanen. Der har vi mat, drikke og varme pledd. Men ikke her på Østlandet, sier hun til DinSide.

Handler om logistikk

Moen forklarer at beredskapsmangelen på lokaltog handler om logistikk.

- Vi har rundt 160 togsett og det kan være opp mot 600 passasjerer. Da kan vi ikke ha mat klart til alle, bare i tilfelle noe skjer. Mat går jo også ut på dato.

- TA KONTAKT: Pressevakten i Vy bekrefter at man får refusjon ved slike hendelser hvis man tar kontakt med kundesenteret deres. Foto: Vy
- TA KONTAKT: Pressevakten i Vy bekrefter at man får refusjon ved slike hendelser hvis man tar kontakt med kundesenteret deres. Foto: Vy Vis mer

På spørsmål om det går an å åpne automatene på toget med nøkkel, slik at folk kunne fått noe mat, svarer pressevakten:

- Det går an, men våre ansatte har ikke nøkkelen. De som fyller på disse automatene er ikke ansatte hos oss.

Moen forklarer at togene ikke er utstyrt med nødstrøm.

- Heldigvis skjer ikke slike hendelser veldig ofte. Vi synes det er veldig leit når det først skjer, og er veldig lei oss på vegne av kundene våre.

Bilde av norgesferiekartet

Norgesferie

Se lesernes favorittreisemål

Legg til dine steder Se kart