Skulle det ende opp med en konkurs hos et av flyselskapene, vil pengene du har fått refundert på denne måten, antakelig være tapt, ifølge Virke Reiseliv.
Samtidig er Forbrukerrådet positiv til denne løsningen.
- Et mye bedre tilbud
Både for SAS og Norwegian sin del, handler dette om billetter som i utgangspunktet ikke er mulig å avbestille, og som du kanskje heller ikke får dekket av reiseforsikringen.
Lasse Sandaker-Nielsen, informasjonsdirektør i Norwegian sier at de tilbyr kundene med alle billettyper cashpoints hvis de ønsker å endre eller kansellere sin reise.
- Har du lavprisbillett og ikke ønsker å kansellere får du kun skatter og avgifter tilbake. For samme billettype må du også betale en tilleggsavgift og eventuell prisdifferanse for å reise på et senere tidspunkt. Så dette er et mye bedre tilbud, sier Sandaker-Nielsen, og legger til at man nå har «penger» på sin Norwegian-konto som kan brukes senere.
Pressesjef John Eckhoff i SAS sier til Dinside at de per nå prioriterer å hjelpe kunder hjem og at søknader om refusjon kommer til å ta tid.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger