Er bagasjen din kommet på avveie i ferien? Du kan ha rett til tusenlapper - eller ingenting.
Derfor må du vite den store forskjellen på reglene som gjelder for reiseforsikringen din før du drar ut på en kostbar handletur for å erstatte savnede gjenstander.
Det er nemlig stor ulikhet på hva du har krav på hvis bagasjen forsvant på hjemreisen i forhold til hva du kan få dekket dersom kofferten eller bagen ble borte på vei til utreisemålet.
Ved utreise
- Ved forsinket bagasje på utreise dekker standard reiseforsikring rimelige og nødvendige utgifter til kjøp eller leie av klær, toalettsaker eller andre reiseartikler for inntil 5000 kroner per person, maksimalt 25 000 kroner per familie, sier Sigmund Clementz, kommunikasjonssjef i If og Europeiske Reiseforsikring.
- Du må ta vare på kvitteringer for å dokumentere innkjøpene.

- Super-ille
Dersom du har såkalt superdekning eller tilsvarende på reiseforsikringen, vil du ha en ekstra sikkerhet.
- Ved forsinket spesialbagasje til reisemålet kan du i tillegg kjøpe eller leie barnevogn, musikkinstrument, sykkel, ski- eller annet sportsutstyr for inntil 5000 kroner per person, maksimalt 25 000 kroner per familie.
Hvis en forsinket bagasje fortsatt er savnet fem dager etter ankomst til reisemålet, refunderer vi ytterligere inntil 5000 kroner per person, maksimalt 25 000 kroner per familie, sier Clementz.
Hjemreisen
Så kommer det som kanskje er ukjent og overraskende for mange:
- Reiseforsikring dekker ikke forsinket bagasje på hjemreise. Da har du kommet hjem, og har dermed tilgang på toalettsaker, klær og andre nødvendighet der du bor.

Ekkelt funn i feriehus: - Skikkelig ubehagelig
På utreise har du det du trenger i bagasjen, og det kan være bruk for å kjøpe slikt som sokker, undertøy, t-skjorter og toalettartikler mens du venter på at bagasjen kommer fram til destinasjonen din, sier kommunikasjonssjefen.
Beviset
Og det er ditt ansvar å bevise at bagasjen din faktisk er på avveie hvis du reiser med fly.
Du må dokumentere at bagasjen er forsinket. Flyselskapet vil sende deg en såkalt PIR-rapport (Property Irregularity Report), enten på e-post eller via SMS. PIR-rapporten må du ha for å dokumentere at bagasjen din er forsinket eller tapt.
Rapporten inneholder et referansenummer/PIR-nummer på ti tegn, fem bokstaver og fem sifre.
Hvis du etter seks uker får dokumentasjon fra flyselskapet på at de fortsatt leter etter bagasjen, vil den bli ansett som tapt på reiseforsikringen.
Da vil du bli spurt om dokumentasjon på tapet - og må lage en liste over hva som var i bagasjen.
Riktig rekkefølge
- Hva skjer dersom du glemmer å skaffe en PIR-rapport?
- Hvis du mot formodning ikke skal ha mottatt dette fra flyselskapet, må du ringe selskapets kundesenter for å få tilsendt dette.
- Bør man først rette kravet mot flyselskapet, eller går man direkte til forsikringsselskapet?
- I praksis ringer folk med reiseforsikring forsikringsselskapet først, og ikke tilgang på bagasje på utreise er dekket på reiseforsikring.
Likevel har flyselskapet også et ansvar for forsinket og tapt bagasje. Forbrukerrådet har gode nettsider for dine rettigheter ved flyforsinkelser, kanselleringer og forsinket og tapt bagasje, avslutter Sigmund Clementz.

Har du et tips om savnet bagasje?
Hei, jeg heter Odd Roar Lange og er reiseekspert og -journalist for DinSide og Dagbladet. Har du et tips om savnet eller tapt bagasje? Eller har du en opplevelse, et spørsmål eller et smart forslag som andre bør få kjennskap til?