SAS-streiken:

Reisende fortviler: - Får ikke svar

Er flyet ditt kansellert som følge av streik kan du belage deg på å vente lenge på hjelp fra SAS.

STREIK: SAS fortsetter å kansellere flyginger som følge av pilotstreiken. Foto: Kristian Ridder-Nielsen / Dagbladet
STREIK: SAS fortsetter å kansellere flyginger som følge av pilotstreiken. Foto: Kristian Ridder-Nielsen / Dagbladet Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Lars Erik Luthman og familien reiste til Málaga i Spania for å nyte en etterlengtet ferie. Så kom pilotstreiken i SAS, og flyet hjem til Norge ble kansellert.

Familien på fem har nå ventet i tre døgn på mer informasjon om hjemreisen, men opplever i likhet med mange andre at det er svært vanskelig å nå fram til SAS.

BEKLAGER: SAS-pilot er veldig lei for situasjonen de reisende settes i. Vis mer

Forbindelsen brytes

- Vi har forsøkt gjentatte ganger å ringe. Etter fire timer blir forbindelsen plutselig bare brutt. Vi får ikke svar.

Det sier Luthman til Dagbladet mandag morgen. Familien har holdt forbindelsen til servicetelefonen for å få svar på sine spørsmål angående hjemreisen. De har ikke lykkes i nå fram.

- Det er irriterende da vi ikke engang turte å gå i heisen fordi vi var redd det ikke ville være dekning der og at linjen skulle bli brutt. Vi holdt linjen på restauranten, på butikken, overalt hvor vi gikk. Så går det fire timer, også så kutter de linjen uansett. Det har skjedd alle fire gangene vi har forsøkt å komme gjennom, sier han.

STRANDET: Erik og Gro Luthman har nå ventet i over tre døgn på å reise hjem til Norge. Foto: Privat.
STRANDET: Erik og Gro Luthman har nå ventet i over tre døgn på å reise hjem til Norge. Foto: Privat. Vis mer

Seinere prøvde Luthman å få kontakt med kundeservice via en online chat på SAS sin hjemmeside.

- Jeg prøvde meg på chatten og tenkte at «der må det jo gå an å komme gjennom». Etter seks timer i kø ble jeg kasta ut av chatten der også, forteller han.

Inne på SAS sin Facebook-side finner man et drøss av meldinger fra folk som forteller at de ikke kommer gjennom til kundeservice.

LANG VENTETID: Bildet viser estimert ventetid for å komme gjennom til SAS kundeservice. Bildet er ikke tilsendt fra familien Luthman, men fra en ansatt i Dagbladet. Foto: Thomas Sæbø / Skjermdump / Dagbladet.
LANG VENTETID: Bildet viser estimert ventetid for å komme gjennom til SAS kundeservice. Bildet er ikke tilsendt fra familien Luthman, men fra en ansatt i Dagbladet. Foto: Thomas Sæbø / Skjermdump / Dagbladet. Vis mer

- Hvordan tenker dere at vi kunder skal klare å komme i kontakt med dere når vi ringer og venter i hele fire timer, og så blir samtalen brutt? Dette har skjedd flere ganger de siste dagene, skriver en.

- Hei SAS. Jeg ventet ti timer i går og 12 timer i dag for å komme i kontakt med dere på telefon. Er det min tur til å få svar snart?, skriver en annen.

Booket hjemreise selv

- Vi skulle dratt fredag kveld og føler vi ikke kan vente i uvisshet lenger.

Luthman forteller at han og familien har tatt saken i egne hender, og at de nå har booket flyginger med Norwegian for å komme seg hjem.

- Vi booket med Norwegian for 25 000 kroner for hele familien.

- Vi kjøpte Lowfare hvor enkelte av oss får med innsjekket bagasje. Det var de billigste billettene, men det ble jo ikke akkurat billig. Også må man betale for overnatting for disse dagene i tillegg, sier han.

Etter at SAS kansellerte flyet deres til Norge, så har det kommet lite informasjon om hvilke rettigheter familien har. Luthman er bekymret for at de ikke skal få dekket alle sine utgifter.

- Vi har til nå bare fulgt infosidene til SAS, men vi føler ikke at vi har full oversikt. Ingenting er bekreftet. Det er den uvissheten, sammen med det at pengene renner ut, som er vanskelig. Man har ikke uendelig med penger å legge ut heller, sier Luthman.

- Jobber på spreng

Først søndag kom det informasjon på nettsida om at SAS ville dekke utgiftene ved alternativ transport, ifølge Luthman. Familien bestemte seg da for å kjøpe billetter med Norwegian, og håper nå at de får tilbakebetalt utgiftene sine.

SAS skriver på sine nettsider at de vil betale for reisendes alternative transport, hvis flyet deres blir kansellert. Det er derimot et forbehold her:

«Vær oppmerksom på at kostnaden for den alternative transporten må være i samme prisklasse som den originale billetten. Merk! Du er også forpliktet til å begrense kostnadene dine dersom du søker refusjon.»

Og hva nå med de dyre Norwegian-billettene familien har betalt for?

Pressekontakt i SAS, Tonje Sund, sier at de ikke kan svare til enkeltsaker, men forteller at de ansatte jobber hardt for å møte kundene.

- Kundeservice jobber på spreng, men det er en ekstraordinær situasjon, sier hun.

SAS: Pressekontakt i SAS, Tonje Sund. Foto: SAS
SAS: Pressekontakt i SAS, Tonje Sund. Foto: SAS Vis mer

Hun sier det er synd at kundene får linjen brutt når de ringer kundeservice, men avkrefter at dette er en feil som SAS har ansvaret for.

- Vi har undersøkt det, og det er ikke en teknisk feil fra SAS sin side, sier Sund.

Sund viser til en generell uttalelsen fra SAS om hva du skal gjøre hvis flyet ditt er kansellert:

«Dersom en flight skulle bli endret, så har man krav på å bli ombooket så raskt som mulig, booket om til et seinere tidspunkt eller tilbakebetaling av billetten. Ved ombooking så har man krav på mat/drikke i ventetida og hvis det er behov for overnatting som følge av endringen, så dekker flyselskapet dette. Vi anbefaler alltid å ta vare på kvitteringer for eventuelle ekstra utgifter direkte knyttet til en trafikkforstyrrelse, slik at man kan søke om eventuell kompensasjon for dette».

Det skriver Sund i en melding til Dagbladet, mandag.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer