Reisetragedie: - Jeg får ikke puste

Flyselskap må betale 30 millioner dollar i erstatning etter at en mann ble alvorlig skadd.

SAKSØKT: Flyselskapet United Airlines må hoste opp over 300 millioner kroner etter et søksmål. Foto: Shutterstock / NTB
SAKSØKT: Flyselskapet United Airlines må hoste opp over 300 millioner kroner etter et søksmål. Foto: Shutterstock / NTB Vis mer
Publisert

Flyselskapet United Airlines har gått med på å betale 30 millioner dollar i erstatning til en handikappet mann, etter at han pådro seg en alvorlig skade da de skulle assistere ham ut av flyet. Det skriver The Independent.

30 millioner dollar tilsvarer 320 932 500 norske kroner.

Nathaniel Foster (26) er kvadriplegisk, og trengte hjelp til å komme seg av flyet ettersom han satt i rullestol, men under flyttingen ble han skadet og pådro seg en hjerneskade.

Skulle i begravelse

Hendelsen skjedde i 2019 da han ble fjernet fra et United Express-fly, som skulle fra San Francisco til Monroe, i delstaten Louisiana i USA.

Han skulle i en begravelse sammen med familien, ifølge den britiske avisa.

Foster var i utgangspunktet avhengig av assistanse fra flere ansatte for å komme seg av flyet på en trygg måte, men bare én hjelper var tilgjengelig.

Da familien ba om mer hjelp, ble de møtt med lite samarbeid og lite assistanse fra flyselskapets ansatte.

Fikk hjertestans

Familien hevdet i retten at en ansatt skal ha vært aggressiv og brutal i måten han behandlet Foster.

Dette skal ha resultert i at kroppen hans rykket framover i rullestolen, og deretter sank han ned i stolen, med føttene slepende langs gulvet.

Kort tid etter hendelsen fikk han hjertestans, ifølge Reuters.

Kan ikke lenger snakke

Ifølge familiens klage til flyselskapet skal moren til Foster hørt ham hviske følgende:

- Jeg får ikke puste.

Det viste seg å være hans siste ord. Foster skal ha fått en alvorlig hjerneskade etter hendelsen.

Han kan ikke snakke lenger, eller spise fast føde.

Ifølge Reuters har flyselskapet uttalt at deres topprioritet er å gi en trygg reise for alle deres kunder, spesielt de som trenger ekstra assistanse eller bruk av rullestol. De er glad for at saken nå er avgjort.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer