Rekker ikke opp

- Utilgjengelig for mange av oss, sier Jorunn om VYs betalingsløsning.

INGEN KAFFE: Du får ikke kjøpt kaffe på toget hvis du ikke rekker opp. Foto: Jorunn Myhren
INGEN KAFFE: Du får ikke kjøpt kaffe på toget hvis du ikke rekker opp. Foto: Jorunn Myhren Vis mer
Publisert

Tidligere denne uken publiserte Jorunn Myhren bildet av Vys betalingsløsning på togets kaffeautomat. Myhren rekker nemlig ikke opp til kortautomaten og får dermed ikke kjøpt seg kaffe eller andre ting på togreisen sin.

Jorunn er studierådgiver i Studieforbundet Funkis og pendler med tog fra Asker til Oslo.

«Om jeg ønsker å kjøpe varer som kaffe, kvikk lunsj, melkesjokolade eller munnbind er JEG som kortvokst tvunget til å ta det litt ydmyke valget: er dette viktig nok for meg, eller skal jeg be en totalt fremmed om hjelp? Tro meg. Den suger», skriver hun i et innlegg på sin Facebook-side.

160 cm

Ifølge kommunikasjonssjef Åge-Christoffer Lundeby i VY, er betalingsløsningen plassert rundt 160 centimeter over gulvet i togsettet.

- Normen sier at betjeningen skal skje mellom 75 og 130 cm fra gulvet, skriver han i en e-post til Dinside.

Myhren understreker overfor Dinside at dette først og fremst er en prinsippsak, som også berører svaksynte og bevegelseshemmede.

- Men det er faktisk slik at det er mange ting i samfunnet folk flest tar for gitt og som er utilgjengelig for mange av oss. Dette er noe jeg er veldig vant med i livet generelt, og som jeg stort sett velger å overse. Det handler rett og slett om å velge sine kamper med omhu. Men via min jobb i Studieforbundet Funkis er det en del av min hverdag å jobbe med tilrettelegging og universell utforming for alle, og jeg ser stadig eksempler på ting som kunne vært bedre tilrettelagt i det offentlige rom. Dette er jo ærlig talt ingen stor sak, det er mer et prinsipp som jeg nå valgte å fremheve i sosiale medier.

PRINSIPPSAK: Jorunn Myhren skulle gjerne hatt muligheten til å kjøpe seg en kaffe på vei til jobb, uten å be om hjelp til betalingen. Foto: Privat
PRINSIPPSAK: Jorunn Myhren skulle gjerne hatt muligheten til å kjøpe seg en kaffe på vei til jobb, uten å be om hjelp til betalingen. Foto: Privat Vis mer

Beklager

VYs kommunikasjonssjef, Åge-Christoffer Lundeby, beklager situasjonen.

- Vi beklager at betalingsløsningen på vareautomaten ikke oppfyller standard for universell utforming. Vi har startet arbeidet for å løse dette problemet. Vårt mål er at alle skal kunne benytte de tilbud og tjenester som tilbys om bord i våre tog, skriver han i en e-post til Dinside.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer