For fire år siden betalte vi 3-4.000 kroner for en tur-retur Oslo-området til London. I dag er det ikke vanskelig å finne turer til fem-sekshundre kroner om vi beveger oss til Torp og flyr med Ryanair, eller fra omkring 1.100 med SAS fra Oslo. Sommeren 2000 fant vi billetter til Barcelona for mellom 6. og 7.000 kroner tur-retur, og det var med mellomlanding underveis. I dag kan vi velge direktefly, og slippe med priser fra 6-700 per vei.
Konkurranse som lønner seg for passasjerene
Vi har flere feriedager å rutte med en noen sinne. Heldigvis har også flyruteutvalget blitt langt større enn det som var tilfellet før, samtidig som prisene har gått kraftig ned. Det er imidlertid ikke alle som nyter godt av dette: Skandinavisk luftroms tidligere nesten-monopolist SAS, sliter i motbakke, og endrer både selskapsstruktur og kostnadsstruktur for å overleve. Og grunnen? Lavprisselskapene kniper kunder fra gigantene i stadig større tempo med sine lave flypriser.
Resultatet for flypassasjerene er at reisene blir billigere, og i år settes det ny rekord i antall destinasjoner vi kan nå fra norske flyplasser til priser som ligger under tusenlappen. Her er guiden til billigflyriket.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger