Kaos-sommeren:

Rett til værs

Nå strømmer klagene inn i rekordfart.

REKORDMANGE KLAGER: Aldri har flyselskapene fått flere klagesaker videresendt til Transportklagenemnda. Foto: Odd Roar Lange
REKORDMANGE KLAGER: Aldri har flyselskapene fått flere klagesaker videresendt til Transportklagenemnda. Foto: Odd Roar Lange Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Antall klagesaker etter de hektiske sommermånedene i flybransjen øker for hver dag som går.

August-måned ligger an til å bli en rekordmåned når det gjelder klager fra flypassasjerer.

Og det kommer neppe til å roe seg utover høsten.

Tusenvis av kansellerte fly, flystreik både i lufta og på bakken, og massevis av bagasjetrøbbel. Summen av dette skapte en kaos-sommer uten like for luftfarten. Og nå merker Transportklagenemnda følgene av problemene.

FORSVINNER: En god del bagasje forsvinner eller kommer forsinket frem etter flyreiser. Derfor kan det være lurt å gjøre dette før du sender bagasjen! Video: Storyblocks / Embla Hjort-Larsen. Vis mer

Klageskred

Etter to år med pandemi og få flyreiser skulle 2022 bli året da luftfarten skulle komme tilbake til normalen. Slik ble det aldri. For flyselskapene og bakkeselskapene har til fulle fått merke seinskader etter pandemien. Titusener av ansatte i flyselskapene og bakkehåndteringsselskapene mistet jobbene sine.

Og mange har i mellomtida funnet seg nye jobber. Dermed mangler flyselskapene mannskaper til å fly flyene. Samtidig som bakkeselskapene mangler folk til å sende flyene av gårde og til å ta imot dem igjen.

Pandemitrøbbel

2019 var det siste normalåret for flyselskapene. Året etter slo pandemien inn, og et stort antall reisende opplevde å måtte vente i månedsvis på pengene sine etter at reiser ble kansellert.

Året etter var det færre flyreiser og dermed enda færre klagesaker. Men nå øker både reiselysten og antall klager.

Misfornøyde

Et stort antall passasjerer har sendt inn sine klager til flyselskap og reisebyrå etter sommeren. Men ikke alle er fornøyde med resultatet etter klagene og de har derfor sendt klagen videre til Transportklagenemnda. Behandlingen her gratis.

- Vi har begynt å merke det nå, sier Cecilie Asak Oftedahl som er daglig leder Norsk Reiselivsforum som er sekretariatet for Transportklagenemnda og Pakkereisenemnda.

- I juni fikk vi inn 183 klagesaker som angår flyreiser, i juli økte det til 212, og to dager før utgangen av august var månedsantallet oppe i 375 saker.

Flere klager i vente

- Det har vært en jevn stigning den siste tida, og vi regner med enda flere saker framover. Det gjelder både gjennomførte og ikke-gjennomførte reiser.

En avgjørelse i Transportklagenemnda ender vanligvis med at den reisende får medhold, delvis medhold eller ikke medhold. Det er ikke en dom, men en rådgivende avgjørelse. Noen ganger blir klagen avvist fordi den ikke lar seg behandle i nemnda.

De fleste norske flyselskap og reisearrangører retter seg etter den uavhengige avgjørelsen. Men de kan velge å se bort fra den.

I en del tilfeller melder enten klageren eller det innklagde selskapet at avgjørelsen ikke er fulgt opp.

- Så langt i år har vi fått varsel om «Ikke aksepterte vedtak» to ganger når det gjelder Flyr, fem ganger når det gjelder SAS, 12 ganger vedrørende Norwegian og sju ganger når det gjelder Turkish Airways, sier Cecilie Asak Oftedahl.

Bilde av norgesferiekartet

Norgesferie

Se lesernes favorittreisemål

Legg til dine steder Se kart

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer