Antall klagesaker etter de hektiske sommermånedene i flybransjen øker for hver dag som går.
August-måned ligger an til å bli en rekordmåned når det gjelder klager fra flypassasjerer.
Og det kommer neppe til å roe seg utover høsten.
Tusenvis av kansellerte fly, flystreik både i lufta og på bakken, og massevis av bagasjetrøbbel. Summen av dette skapte en kaos-sommer uten like for luftfarten. Og nå merker Transportklagenemnda følgene av problemene.
Klageskred
Etter to år med pandemi og få flyreiser skulle 2022 bli året da luftfarten skulle komme tilbake til normalen. Slik ble det aldri. For flyselskapene og bakkeselskapene har til fulle fått merke seinskader etter pandemien. Titusener av ansatte i flyselskapene og bakkehåndteringsselskapene mistet jobbene sine.
Og mange har i mellomtida funnet seg nye jobber. Dermed mangler flyselskapene mannskaper til å fly flyene. Samtidig som bakkeselskapene mangler folk til å sende flyene av gårde og til å ta imot dem igjen.
Pandemitrøbbel
2019 var det siste normalåret for flyselskapene. Året etter slo pandemien inn, og et stort antall reisende opplevde å måtte vente i månedsvis på pengene sine etter at reiser ble kansellert.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger