Ryanairs nye regler trår i kraft i dag, og vil ramme tusenvis av passasjerer.
Lavprisselskapet er lei av at reisesøksider selger flybilletter til deres flyvninger, og forbyr nå alle som ikke har kjøpt billetter direkte gjennom flyselskapets egen nettside å reise, skriver den britiske avisen The Guardian.
Uvitende passasjerer
Passasjerer som har kjøpt billetter gjennom andre enn Ryanair, vil ikke nødvendigvis få beskjed om at billettene deres er kansellert før de står på flyplassen. Det er fordi Ryanair sender e-post om kanselleringen til e-postadressen som står oppført i bestillingen, og i mange tilfeller er det til reisesøkselskapet, og ikke passasjeren selv. Det er da reisesøkselskapet som må videreformidle informasjonen om kanselleringen til passasjerene.
Ryanair sier at billettbestillinger foretatt gjennom andre nettsider enn selskapets egen, strider mot flyselskapets regler.
Rundt 1.000 slike bestillinger foretas hver dag. Også norske passasjerer kan rammes, hvis de har bestilt ryanairbilletter gjennom søkemotorer som ikke sender dem videre til Ryanairs nettsider i løpet av bestillingsprosessen.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger