Det var i mai i 2006 at det svenske paret reiste på ferie til Brüssel med lavprisselskapet. Rett før hjemreisen, fikk de vite at flyet var innstilt, og at de ikke kunne reise hjem før tre dager senere.
Det svenske paret hadde imidlertid ikke mulighet til å bli i Brüssel tre dager til. De tok seg hjem til Sverige ved hjelp av tog, leiebil og taxi. Regningen på 2325 svenske kroner hver, mente de at Ryanair skulle ta. Det skriver Destination.se.
Det ville imidlertid flyselskapet ikke. Det eneste Ryanair tilbød, var å betale tilbake billettprisen på 322 svenske kroner per person. Selskapet tilbød ingen annen kompensasjon, eller penger til å dekke ekstra utgifter til hotell og mat.
Dermed tok paret saken til det svenske forbrukerombudet, som så på saken som prinsipielt viktig, og tok Ryanair for retten.
Dømt til å betale regningen
Nyköpings tingrett dømte Ryanair til å betale tilbake de 2325 kronene hver av de to hadde brukt på å komme seg hjem fra Brüssel.
Retten mente at Ryanair ikke hadde en god nok forklaring på hvorfor ikke den innstilte flyvningen kunne gjennomføres av et annet flyselskap.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger