Ryanair og Finnair topper svarteliste

Topper svensk svarteliste over flyselskap som ikke følger klagenemndas vedtak. Skylder forbrukere flere hundre tusen kroner.

RYANAIR NEKTER REFUSJON: Ryanair topper svarteliste over selskaper som nekter å retter seg etter vedtak i klagenemnda. De skylder svenske forbrukere over 100.000 kroner. De forklarer situasjonen med at de må avvise krav som de mener skyldes forsinkelser etter uforutsette hendelser som de ikke kan klandres for. Foto: NTB scanpix
RYANAIR NEKTER REFUSJON: Ryanair topper svarteliste over selskaper som nekter å retter seg etter vedtak i klagenemnda. De skylder svenske forbrukere over 100.000 kroner. De forklarer situasjonen med at de må avvise krav som de mener skyldes forsinkelser etter uforutsette hendelser som de ikke kan klandres for. Foto: NTB scanpix Vis mer
Publisert

«Finnair og Ryanair er dårligst til å refundere kundene sine. De har blåst i å betale kundene sine hundretusentalls kroner i erstatning for forsinkede eller innstilte fly,» skriver den svenske avisa Expressen.

De henviser til forbrukerbladet Råd & Röns svarteliste (krever innlogging).

På svartelista havner selskap som blåser i kjennelser som besluttes i den svenske klagenemnda, Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Lista omfatter selskaper innen flere forskjellige bransjer; her er både flyselskap, reisebyrå, håndverkere, elektronikkbransjen, møbler, bilbransjen og enda mer.

Men på toppen av listen, med flest saker som de ikke etterkommer, er Ryanair.

Ryanair skylder kunder 123.850 kroner

Ifølge Råd og Röns svarteliste, topper Ryanair med hele 19 saker hvor klagenemnda har vedtatt at kunden her rett på en refusjon, men som altså Ryanair nekter å etterfølge.

Det er snakk om erstatninger for 129.991 svenske kroner (123.850 norske kroner) som ifølge ARN bør refunderes til kundene på grunn av innstilte eller forsinkede fly.

Men dette har altså flyselskapet nektet å etterkomme.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer