Da Spencer Watts (27) og familien nylig var på vei hjem fra sydenferie oppsto det uventede problemer. Det skriver nyhetsbyrået Kennedy News and Media.
Ryanair-flyet de satt om bord i hadde opprinnelig planlagt rute til Bristol i England, men ble i løpet av turen omdirigert til Birmingham.

Svarer etter dette
Fordi Spencer fra Tiverton er lam fra livet og ned, trenger han ekstra assistanse ved flyreiser, noe tobarnsfaren sier han bestilte én måned før avreise.
- Ydmykende
27-åringen forklarer at han tok kontakt med de kabinansatte så fort han ble gjort oppmerksom på den uventede ruteendringen. Videre sier han at flypersonalet bekreftet å ha videreformidlet behovet for assistanse til flyplassen i Birmingham.

Dobler prisen
Skuffelsen var derfor stor da han skjønte at skyssen videre til Bristol ikke var tilpasset hans behov.
Ifølge Spencer var ingen av de fire bussene rullestolvennlige, og 27-åringen måtte til slutt slepe seg om bord i en av bussene.
- Det var så flaut og ydmykende å måtte gjøre noe sånt foran en stor folkemengde, sier Spencer.
Familien har også filmet at 27-åringen strever med å dra seg opp busstrappa.

Krever unnskyldning
Spencer understreker samtidig at hendelsen kunne medført langvarige, fysiske mén.
- Trykksår er åpenbart et stort problem for bevegelseshemmede. Ved å slepe seg langs et gulv på denne måten, er det stor sjanse for å få det, noe som kan medføre at jeg blir sengeliggende i minst et par måneder, sier han.

Advarer etter tannlegetabbe
Spencer hevder å ha henvendt seg til en informasjonsskranke på flyplassen ved ankomst, hvor beskjeden var at Ryanair ikke hadde opplyst om at han trengte hjelp.
Spencer skal i tillegg ha prøvd å løse problemet ved å snakke med bussjåførene direkte, men uten hell.
Nå krever han en unnskyldning fra flyselskapet.
- Jeg vil ikke fly med Ryanair igjen før de kommer med en unnskyldning. De oppfylte ikke omsorgsplikten, sier han.
- Ikke Ryanair
En pressetalsperson for flyselskapet opplyser at ruteendringen skjedde som følge av værforandringer ved flyplassen i Bristol.

Dropper forbud
Videre sier vedkommende at Ryanair har gjort alt de kunne for å tilrettelegge i denne situasjonen.
- Ekstra assistanse ved flyplassen i Birmingham er håndtert av et tredjepartsfirma - ikke Ryanair. Siden flyet ikke var planlagt å lande i Birmingham, var ikke dette ordnet på forhånd. De kabinansatte varslet imidlertid om behovet før ankomst, men det ansvarlige firmaet ved flyplassen lyktes ikke å tilby dette.
Ifølge Spencer ble hele familien svært opprørt over behandlingen de fikk.
- Alt oppstyret var virkelig ikke nødvendig, og kunne enkelt vært unngått, sier han.
- Ryanairs ansvar
Ifølge en pressetalsmann ved Birmingham flyplass, har flyplassansatte utført de oppgavene de var ansvarlige for.
- Etter omdirigeringen av flyet hans fra Bristol til Birmingham 17. februar, reagerte vårt spesialassistanse-team så raskt som mulig ved å bruke et ambulift for å få ham ut av flyet og trygt inn i terminalen, skriver vedkommende i en e-post til Dagbladet.
Videre sier han at det er Ryanair som har avtalen med tredjepartsfirmaet som skulle frakte Spencer til Bristol.
- Flyplassansatte fulgte Watts til ansatte i dette firmaet, hvis jobb det var å transportere berørte passasjerer videre tilbake til Bristol.