Ryanairs billettgebyr for retten

Oslo (NTB-Geir Lillesund): Forbrukerombudet og lavprisselskapet Ryanair møtes torsdag i Borgarting lagmannsrett for å få avgjort om flyselskapets gebyr for å refundere skatter og avgifter på ubenyttede billetter er lovlig eller ikke.

Publisert
Sist oppdatert

Ryanair tar et gebyr på 20 euro - vel 160 kroner - for å refundere slike billetter, vel å merke etter at kunden har levert skriftlig søknad om refusjon. Dette gebyret mener Forbrukerombudet det er uriktig å pålegge kunder ut fra markedsføringslovens paragraf 9 a, og dette vil Regjeringsadvokaten stå hardt på når ankesaken nå kommer opp.

Ryanairs prosessfullmektig, advokat Halvor Manshaus i Advokatfirmaet Schjødt DA, vil trolig prosedere på at flyselskapet opererer med så billige billetter at pålegg om gratis tilbakebetaling av ubenyttede billetter vil medføre at selskapet vil tape penger på mange av billettene. Det vil bli hevdet at det ikke er gitt at ubenyttede billetter kan selges på nytt, og at det ikke er rimelig at Ryanair skal sitte igjen med regningen for å ha bistått lufthavnene med innkreving av skatter og avgifter.

Lang forhistorie

Spørsmål om reisevilkårene knyttet til Ryanairs billetter har siden 2002-2003 vært drøftet av nordiske forbrukermyndigheter og Ryanair. Forbrukerombudene har gjennom forhandlinger oppnådd enighet om, eller fått lagt til side, flere av enkeltvilkårene i standardkontrakter. Imidlertid står det igjen å bli enig om blant annet vilkårene for tilbakebetaling av skatter og avgifter når kunden ikke benytter billetten.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer