SAS-streiken

Så lang tid tar det

Rekordmange klager etter sommerens flystreik. Så lang tid tar det før den er behandlet.

LANG TID: 140 dager etter at SAS-streiken ble avblåst har flere passasjerer penger til gode. Foto: Odd Roar Lange
LANG TID: 140 dager etter at SAS-streiken ble avblåst har flere passasjerer penger til gode. Foto: Odd Roar Lange Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
✈️

SAS-STREIKEN:

 

Fakta og rettigheter

Les mer  

140 dager etter at SAS-streiken var over venter passasjerer fortsatt på store beløp fra flyselskapet.

Klagetoppen

Flytrafikken tar seg opp med stadig flere reisende. Dermed stiger også antall klagesaker hos Transportklagenemnda.

LOCKOUT: Forbrukerrådet forteller at det er mer enn bare flybilletten som kan bli refundert. Video: Dagbladet TV. Programleder: Håvard T-L Knutsen. Vis mer

Og verst har det gått ut over sommerens flystreik-selskap SAS som har fått rekordmange klager i år. Og det er klart allerede før den siste av årets måned er regnet med.

- I perioden 1. januar til 1. desember i år er det innkommet 902 klager som gjelder SAS. Samme periode i 2020 var 423 og 346 for i fjor, sier Cecilie Asak Oftedahl, daglig leder i Reiselivsforum, som er sekretariatet for Transporklagenemnda for flysaker.

De fleste får medhold

Reiselivsforum har ikke tilsvarende tall fra årene før pandemien.

- Vi har dessverre ikke tall fra 2019 på grunn av sletting av saker som er eldre enn tre år av hensyn til GDPR, sier Asak Oftedahl.

I sakene som er behandlet så langt har de reisende fått helt eller delvis medhold i 177 av sakene. Mens SAS har fått medhold i 36 saker.

- Årsaken til økningen i antatt saker gjenspeiler også økningen i antall passasjerer, sier pressesjef Tonje Sund i SAS til DinSide.

- Avgjørelser i Transportklagenemnda er ikke å regne som en juridisk dom, men en anbefaling. Følger SAS disse anbefalingene?

- I de aller fleste tilfeller gjør vi det, sier Sund.

- Et stort antall saker blir avgjort på bakgrunn av kundens versjon fordi SAS ikke svarer Transportklagenemnda når dere blir spurt om flyselskapets versjon. Hvorfor svarer dere ikke?

- Det handler først og fremst om kapasitetshensyn. Vi har ikke hatt tid til å svare innen fristen, og da blir det en uteblivelsesavgjørelse, sier Sund.

Lang ventetid

Å sende inn og få behandlet en klage Transportklagenemnda er gratis, og etter sommerens streik er antall SAS-saker nesten tredoblet siden i fjor.

- Hvor lang er behandlingstiden på klagesaker nå?

- Vi har fått veldig mange saker etter sommeren og det er derfor dessverre litt ventetid før vi får sett på saker som kommer inn til oss nå. Behandlingstiden på saker som behandles i nemnda er under 90 dager regnet fra saken er ferdig opplyst fra partene, sier Cecilie Asak Oftedahl.

- Det er viktig at klager er nøye med å fylle ut klageskjemaet på vår nettside med en grundig forklaring på hva som er skjedd og legger ved all relevant dokumentasjon, blant annet reisedokumentene, innsendt klage til og øvrig korrespondanse med flyselskap/reisebyrå og dokumentasjon på eventuelle utgifter som kreves erstattet.

Men mange venter fortsatt på mye penger hos SAS, selv om selskapet hevder at de største sakene målt i kroner og øre ble behandlet og utbetalt først.

Snart i mål

SAS har gitt Luftfartstilsynet beskjed om at de skal ha streikekravene fra de reisende behandlet før 1. januar 2023.

- Vi skal være ferdig med alle utbetalinger etter streiken i sommer innen nyttår. De sakene som fortsatt er ubehandlet ligger i kø og behandles fortløpede, sier pressesjefen i SAS.

- Ville det vært mer kundevennlig å ta de store kravene først og heller la de mindre kravene vente?

- Vi har tatt de største beløpene først, sier Tonje Sund.


Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer