Prisdoblingen for det såkalte «servicehonoraret» skjedde 1. april, og kan føre til at selskapet får flere millioner kroner ekstra i årlige inntekter.
Billettsalg via nettet har i flere år blitt sett på som en tjeneste der kunden selv gjør jobben, og det har derfor blitt hevdet at prisen bør være lavere enn når kunden oppsøker et reisebyrå eller bestiller via telefon.
Salgsdirektør Robin Kamark i SAS Braathens forklarer gebyrdoblingen med at selskapet har brukt store beløp på systemene som gjør det mulig å selge billetter via nettet.
- Vi må ha et servicehonorar på 50 kroner for at vi skal ha en fornuftig kostnadsdekning på denne virksomheten, sier Kamark til Aftenposten.
Samtidig viser han til at kunder som bestiller via telefon til SAS Braathens, blir belastet med et gebyr på hele 150 kroner.
Konkurrenten Norwegian krever ikke gebyr for billettbestilling via sin nettside, men selskapet utelukker ikke at dette kan komme.
Samtidig gjør de høye oljeprisene det nødvendig for flyselskapene å sette opp billettprisene. SAS-konsernet gjennomfører sin prisøkning neste uke. Først da blir det endelig klart hvor mye prisene vil bli justert. (©NTB)
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger