SAS kan få tvangsmulkt for dårlig tilrettelagt nettside

SAS Norge vil få dagbøter på 150.000 kroner dersom de ikke forbedrer tilgjengeligheten på egne nettsider innen ti dager.

SAS RISIKERER DAGBØTER: SAS Norge vil få dagbøter på 150.000 kroner dersom de ikke forbedrer tilgjengeligheten på egne nettsider innen ti dager. Foto: Gorm Kallestad/NTB scanpix
SAS RISIKERER DAGBØTER: SAS Norge vil få dagbøter på 150.000 kroner dersom de ikke forbedrer tilgjengeligheten på egne nettsider innen ti dager. Foto: Gorm Kallestad/NTB scanpix Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi) varsler tvangsmulkten fordi flyselskapet ikke har utbedret nettsiden etter en kontroll i fjor høst. Tilsynet i Difi er ikke fornøyd med fremgangen i å rette opp det som ble påpekt under kontrollen.

I en pressemelding skriver direktoratet at SAS bryter likestillings- og diskrimineringsloven og ikke sikrer at nettsiden for billettbestilling er tilgjengelig for alle. I juni var en tredel av feilene ikke rettet, og nesten 20 prosent var fortsatt ikke rettet for en uke siden.

– SAS har hatt lang tid på seg til å rette, og feilene som står igjen, får store konsekvenser for dem som bruker nettsidene til SAS. Nå får SAS ti virkedager på seg til å ordne opp. Hvis ikke, blir det dagbøter, sier tilsynsdirektør Malin Rygg.

Kommunikasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS tror selskapet vil unngå bøtene.

– Vi forventer å være i mål innen fristen. Det er et stort arbeid som er gjort siden vi la om IT-plattformen i fjor, og vi har jobbet med ulike grupper funksjonshemmede, sier Johansen til NTB.

– Universell utforming har vært ledestjernen for oss hele veien. Det er bra for oss, og vi ønsker å være best i klassen.

Dette er saken:

Tilsynet i Difi gir SAS Norge AS tvangsmulkt for ikke å ha utbedret nettsidene sine etter en kontroll i fjor høst. Feilene er knyttet til billettbestilling.

SAS bryter likestillings- og diskrimineringsloven og sikrer ikke at nettsidene er mulige å bruke for alle.

SAS har 10 dagar på seg til å rette de feilene som står igjen, ellers vil det løpe dagbøter på 150.000 kroner per dag.

Om saken: Difi gjennomførte tilsyn med SAS Norge AS sine nettsider høsten 2017. og avdekket omfattende svikt. Tilsynet fant seks avvik med brudd på til sammen 20 lovkrav. SAS har ikke utbedret alle feilene i samsvar med sin egen plan som de leverte til Difi i januar.

8. august stod det fremdeles igjen 19,2 % av feila og er alle knyttet til kjøp av billett. SAS får nå ti virkedager fra og med 16. august 2018 til å rette feil som står igjen. Deretter vil det løpe dagbøter hver virkedag fra og med 30. august 2018.

Tilsynet vurderer det som alvorlig at SAS fremdeles ikke har retta 35 av 182 enkeltfeil som ble avdekket under tilsynet.

Feilene som står igjen rammer særlig brukere som ønsker å, eller må bruke opplesingsverktøy eller skjermleser, som synshemma og personar med lese- og skrivevansker.

De andre feilene som står igjen, får konsekvenser for alle brukere. Dette gjeld særlig mangelfulle feilmeldinger i skjema og forslag til feilretting, som kan føre til at brukerne ikkee får fullført skjemaet og gjennomført kjøpet.

(Kilde: Difi)

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer