SAS-kunder fortviler: - 12 timer i telefonkø

Peter Thörnqvist har sittet timevis i telefonkø til SAS' kundeservice, uten hell, etter at selskapet booket om flyreisen hans i siste liten. Det er han ikke alene om.

OPPGITT: Peter Thörnqvist har brukt timevis på å komme gjennom til SAS' kundeservice. Det har han foreløpig ikke lykkes med. Foto: Privat
OPPGITT: Peter Thörnqvist har brukt timevis på å komme gjennom til SAS' kundeservice. Det har han foreløpig ikke lykkes med. Foto: Privat Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Mange har måttet gjøre om på ferieplanene denne sommeren, etter at 900 SAS-piloter gikk ut i streik fra mandag.

Ifølge SAS påvirkes 50 prosent av planlagte flygninger og rundt 30 000 passasjerer hver eneste dag.

Det har ført til stor pågang til det kriserammede flyselskapets kundeservice.

- Jeg har stått i telefonkø fire ganger, i rundt 12 timer til sammen, uten noen framgang, sier Peter Thörnqvist til Dagbladet.

Endret reisen kort tid før avgang

Thörnqvist skulle opprinnelig fly med SAS fra Stockholm via København til Milano tirsdag morgen. Derfra skulle han videre til Champoluc for å gå i Alpene.

Mandag kveld fikk han beskjed, via SAS-appen, at han var booket om til en reise via Istanbul. Ankomsttidspunkt i Milano var flyttet fra tidlig ettermiddag til nærmere midnatt.

- Det innebar at min reise videre ikke kom til å funke. Jeg ønsket svar på om SAS ville dekke hotell i Milano og ny reise videre til Champoluc, sier Thörnqvist.

Det har han fortsatt ikke fått.

Aller helst ønsker han å få refundert bonuspoengene han kjøpte reisen for. Den ble booket under pandemien, da flyselskapet besluttet å ikke forlenge poengenes gyldighet, til tross for reiserestriksjoner.

- Men det har vært umulig å komme i kontakt med dem. Den eneste formen for kontakt jeg har oppnådd, var en mailbekreftelse på mottatt henvendelse da jeg brukte et nettskjema for forsinket fly, sier han.

- Så jeg avsto helt enkelt fra å fly.

SAS-STREIKEN: Dette har du krav på om SAS kansellerer flyreisen din. Video: Embla Hjort-Larsen / Storyblocks. Vis mer

Lange ventetider

Når Dagbladet ringer kundeservice-telefonen onsdag, opplyses det om en estimert ventetid på «minst en time». På SAS' Facebook-side melder en rekke personer om telefonkøer på inntil fem timer.

Thörnqvist forteller at han har blitt opplyst om ventetid på i overkant av halvannen time, for så å vente i fire, uten hell.

- Det er folk som har det verre enn meg. Jeg forstår også at SAS har mye å gjøre, men at de er helt umulige å nå, når en slik situasjon oppstår... De burde kalle inn folk for å bemanne telefonene - vanskeligere kan det ikke være, sier han.

Pressekontakt i SAS, Tonje Sund, opplyser at deres kundeservice-kapasitet ble doblet før sommeren, og at de nå har kalt inn ekstra ressurser «på alle områder der det er mulig».

- Men dette er en ekstraordinær situasjon og en streik som treffer svært svært hardt. Antallet passasjerer som er påvirket er skyhøyt. Så vi kan bare beklage til alle kunder som er berørt, sier Sund i en skriftlig uttalelse til Dagbladet.

BEKLAGER: Pressekontakt i SAS, Tonje Sund. Foto: SAS
BEKLAGER: Pressekontakt i SAS, Tonje Sund. Foto: SAS Vis mer

På spørsmål om hva kunder bør gjøre, dersom de ikke når fram til selskapet med tidskritiske henvendelser, svarer pressekontakten at kunder som er berørt av streiken kan kansellere og få beløpet refundert.

- Eller man kan selv finne alternative løsninger og innenfor visse rammer få dette refundert.

Forbrukerrådet har tidligere advart mot å avbestille flybilletten selv, før kansellering er et faktum. Her kan du lese mer om dine rettigheter.

Dette er SAS-konflikten

Bakteppet for den pågående pilotstreiken er brudd i meklingen mellom SAS-ledelsen og pilotforeningene.

Kjernen i konflikten er opprettelsen av to bemanningsselskaper. Da pandemien rammet, mistet rundt 560 piloter jobben. Samtidig ble datterselskapene SAS Link og SAS Connect opprettet.

Pilotforeningen ønsker en forsikring om at deres medlemmer får de nye jobbene.

Etter at streiken brøt ut har SAS søkt om konkursbeskyttelse i USA, en chapter 11, som er en juridisk prosess for finansiell omstrukturering under tilsyn av en føderal amerikansk domstol.

- Nå forstår vi bedre hvorfor målet med en løsning hele tiden flyttet seg, og hvorfor det var umulig å inngå en avtale, sa leder for SAS-pilotene, Roger Klokset, kort tid etter at nyheten ble kjent.

Han hevdet at SAS-ledelsen ikke har hatt noen intensjon om å ville inngå en avtale med pilotene - noe SAS-sjef Anko van der Werff avviste på det sterkeste.

SAS Norge Flygerforening opplyser til VG at de ikke vil ta initiativ til nye samtaler med ledelsen onsdag.

Onsdag melder Danmarks Radio at 200 danske flyteknikere planlegger å gå ut i sympatistreik med SAS-pilotene fra midnatt. Dermed kan enda flere fly bli stående på bakken de neste dagene.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer