Det er det amerikanske flyselskapet Allegiant som kjøper de 18 MD-80-flyene, som ble bygget mellom 1985 og 1991.
SAS har lenge hatt planer om å kvitte seg med MD-80-flyene sine, og nå blir de kvitt 18 av sine 24 fly av denne typen.
De seks som flyselskapet beholder skal brukes for å håndtere behov i den trafikkmessige høysesongen til SAS.
MD-80 har ikke det beste ryktet på seg når det gjelder miljøvennlighet. Flymodellen bruker mye drivstoff (mellom 25 og 35 prosent mer enn nyere mellomdistansefly), og motorene har et høyere støynivå enn nyere flymodeller. At flyet bruker så mye drivstoff gjør dem også dyrere i drift for flyselskapene. I tillegg er det dårlig med nymotens teknologi for passasjerene ombord. Musikkanaler? Personlig underholdningssystem? Glem det.
Populær i USA
Selv om SAS nå kvitter seg med flesteparten av sine MD-80-fly, er modellen fortsatt populær blant andre flyselskaper. Ifølge Businessweek har American Airlines rundt 300 MD-80-fly i sin stall. Delta har litt over 100.
Modellen regnes som svært pålitelig rent flymessig, noe mange flyselskaper mener veier opp for stort drivstofforbruk. Å investere i ny flypark er dessuten en stor kostnad de fleste flyselskaper ikke tar seg råd til i disse dager. Dermed vil nok ikke MD-80 forsvinne fra flytrafikken med det første.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger