SAS lanserer telefontjeneste - igjen

Gjør som Norwegian. Snart kan du ringe om bord her også.

GAMMELT NYTT: Fra 1995 til 2007 kunne du ringe om bord i SAS-fly. Nå er snart tjenesten tilbake, men helt lik blir den nok ikke. Foto: SAS
GAMMELT NYTT: Fra 1995 til 2007 kunne du ringe om bord i SAS-fly. Nå er snart tjenesten tilbake, men helt lik blir den nok ikke. Foto: SAS Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Sist uke lanserte flyselskapet Norwegian ringetjenesten SkyCall om bord på fly med WiFi-tilgang. SkyCall fungerer som en gratis app og er foreløpig kun tilgjengelig for iPhone.

Men hva med SAS? Når de får installert WiFi, vil de også tilby telefoni, da?

– Det stemmer at det ligger som et element i hele pakken. Vi ønsker å tilby denne muligheten alle typer telefoner og ikke kun begrenset til for eksempel iPhone, sier Knut Morten Johansen, informasjonssjef i SAS, til DinSide.

Han forteller at så snart SAS får installert WiFi, vil telefonløsningen være rent teknisk klar fra første stund. Altså i begynnelsen av 2012.

Johansen kan foreløpig ikke si nøyaktig hvordan ringetjenesten vil virke, men påpeker at SAS er veldig opptatt av at kvaliteten skal være så bra som mulig.

– Vårt første fly får Panasonic-systemet installert i slutten av denne måneden, og vil være på vingene i begynnelsen av desember. Det er et norskregistrert fly som vi får se mye til her hjemme i Norge, men vi vil nok ikke gå så høyt på banen om dette før vi har flere fly på vingene med WiFi om bord, forklarer Johansen.

Les også: Derfor ble SAS' bredbånd utsatt

Hadde telefon om bord

Her ser du en faksimile fra SAS internavis i oktober 1995. Foto: SAS
Her ser du en faksimile fra SAS internavis i oktober 1995. Foto: SAS Vis mer


Det er ikke første gang SAS har kunnet tilby sine passasjerer telefoni om bord. Allerede i oktober 1995 begynte flyselskapet å installere telefoner om bord i flyene, og var det første selskapet som tilbydde tjenesten JetPhone både innenriks, på Europa-ruer og interkontinentalt. Flyselskap i USA var tidligere ute og hadde flytelefoner på begynnelsen av 1990-tallet.

Totalt ble det installert 10.000 telefoner i 150 fly, noe som den gang dekket hele SAS' flåte. JetPhone satt telefonen inne i armlenet, og ved å trykke på en knapp, sprettet telefonen frem. Betalingen skjedde ved hjelp av kredittkort som ble dradd gjennom en leser på selve apparatet.

– Vi er forretningsmannens selskap. Og telefonen er viktig utstyr for denne kategorien reisende, uttalte Håkon Andersson, produktansvarlig i SAS, til internavisen "Inside SAS" i oktober 1995.

Ettersom det ikke var tillat å bruke mobiltelefon om bord i fly, mente Andersson at behovet for telefoni om bord var økende. De anslå på den tiden at cirka 10 prosent av passasjerene ville benytte seg av telefonene.

– SAS har jo over flere tiår vært et godt selskap for reisende i forretningsøyemed. Å gi disse muligheten til å ringe fra flyet var ett element av en rekke andre produkter som ble godt tatt i mot når man valgte å reise på Business Class, opplyser Johansen i SAS.

Se bilder av JetPhone

Varte i 12 år

Det var heller ikke spesielt billig å ringe fra flyet i 1995. Samtalene kostet nemlig 34,6 kroner per minutt, noe som tilsvarer omtrent 48 kroner nå i 2011, ifølge SSB.

Telefonene var i drift frem til 2007.

Men hvorfor forsvant det, egentlig?

– Teknologien innenfor dette området har jo vært, og er, i rivende utvikling. Forventningen til at det skal være teknisk god kvalitet også i luften er stigende. Dette var med i betraktningen som førte til et opphør av tilbudet i 2007, samt at kvalitetsvurderingene er helt sentrale når det gjelder vårt valg av leverandør og system nå for det vi skal ha i flyene kommende år, forteller Johansen.

>> Slik gikk det da Knut sendte e-post fra himmelen

SkyCall med barnesykdommer

Stephen Parsli er daglig leder i Call Norwegian. Foto: Per Ervland
Stephen Parsli er daglig leder i Call Norwegian. Foto: Per Ervland Vis mer


Da DinSide testet ut ringetjenesten til Norwegian sist tirsdag, slet den fortsatt med noen barnesykdommer.

Da opplevde vi at det ikke var mulig å få kontakt med mobiltelefoner som ikke hadde lastet ned appen. Det var riktig nok mulig å ringe, men når noen svarte, ble det helt stille i den andre enden. Personen som mottok telefonen kunne derimot høre det undertegnede sa i enkelte tilfeller. Se video her!

– Siden lansering har vi jobbet på spreng for å forbedre tjenesten. Dette arbeidet fortsetter inntil vi har en tjeneste som fungerer like bra i lufta som på bakken, sier Stephen Parsli, daglig leder i Call Norwegian.

Videre forteller Parsli at tilbakemeldingene så langt har vært positive.

– Enkelte dager har vi ligget på 11. og 13. plass i Norges mest nedlastede apper på App Store. Vi har hatt mange nedlastinger og kjøp i tjenesten.

Android-versjonen av SkyCall skal også være like rundt hjørnet.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer