Etter SAS-streiken:

SAS-tabbe: Venter på 70 000 kroner

Alt gikk galt da Heidi og Erling skulle hjem fra sommerferien i Tyrkia.

FORSVANT: Kan flybilletter forsvinne i løse lufta? Det lurer et norsk ektepar på etter ferietreøbbel med SAS. Foto: Privat
FORSVANT: Kan flybilletter forsvinne i løse lufta? Det lurer et norsk ektepar på etter ferietreøbbel med SAS. Foto: Privat Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
✈️

SAS-STREIKEN:

 

Fakta og rettigheter

Les mer  

Familien skulle på årets drømmeferie til Tyrkia. Men SAS-streiken, misforståelser og tekniske feil gjorde det hele til et mareritt. Nå sitter ekteparet Heidi Bergløkken og Erling Løkken igjen med en ekstraregning på 110 000 kroner og ubrukte billetter for 17 000 kroner.

FERIEFORVIKLINGER: Ekteparet Heidi Bergløkken og Erling Løkken fikk store problemer da ferien ble kansellert på grunn av SAS-streiken, og hjemreisebillettene fra Tyrkia forsvant. Foto: Privat
FERIEFORVIKLINGER: Ekteparet Heidi Bergløkken og Erling Løkken fikk store problemer da ferien ble kansellert på grunn av SAS-streiken, og hjemreisebillettene fra Tyrkia forsvant. Foto: Privat Vis mer

Dette ble prisen for å komme seg hjem under SAS-streiken. Og flyselskapet har nektet å refundere beløpene fordi de mener at det er familiens egen feil.

Da DinSide tok saken ble det fart for å finne en løsning.

Familieferie med forviklinger

Storfamilien, bestående av besteforeldre, foreldre, tre barn hvor to av disse hadde med sine egne barn og samboere, dro på ferie til Tyrkia samme. I alt 11 personer med fire ulike bestillingsnummer hadde bestilt reise til Gazipasa i Tyrkia med SAS i midten av juli med hjemreise til Oslo 31. juli.

SAS-STREIKEN: Dette bør du gjøre som reisende nå. Video: Dagbladet TV Vis mer

Men i begynnelsen av juli ble SAS rammet av streik og storfamilien måtte legge ut godt over 110 000 kroner for nye billetter og overnatting for å få gjennomført ferien.

Streik for SAS

- Som vi alle vet var dette under streiken i SAS, så turen nedover ble jo da kansellert og vi måtte kjøpe/skaffe oss nye billetter til Gazipasa.

Dette gikk i og for seg greit, selv om det ble en helt annen kjørerute og en ekstra kostnad.

Vi kom oss alle på plass i Tyrkia og sjekket med SAS på chatten noen dager før hjemreise at alt var i orden med alle flybillettene. Dette fikk vi bekreftet at det var og vi har utskrift av chatten, sier Heidi Bergløkken til DinSide.

- Men dagen før hjemreise og vi skal sjekke inn viser det seg at våre tre billetter nå plutselig også var kansellert hjem, selv om vi få dager tidligere hadde fått bekreftet at alt var i orden. Og det er nå rotet virkelig begynner.

Hjemreisen forsvant

- Vi chatter igjen med SAS som informerer om at de ikke kan hjelpe oss med hjemreisen da det ikke er ledige plasser og at dette må vi ordne selv.

Det gjorde vi, og kom oss hjem til Norge. Men her fortsetter problemene.

For ikke nok med at billettene var borte, så påstår SAS at det er vi selv som har kansellert hjemreisen og at vi skal ha sagt ja til å ta imot SAS Travel Voucher for hele reisen i stedet for å få pengene tilbake.

Altså, skulle vi sitte i Tyrkia, klare for hjemreise og selv kansellere får egen hjemreise? Det gir jo ikke helt mening, fortsetter Heidi Bergløkken.

- Vi har forsøkt å få tak i SAS en rekke ganger. Vi har ringt og sendt mailer til ulike adresser, uten å komme noen vei og uten å få noe hjelp.

IRRITERT: Først ble det problemer i Tyrkia. Deretter ble det trøbbel eller hjemreisen for Heidi Bergløkken. Foto: Privat
IRRITERT: Først ble det problemer i Tyrkia. Deretter ble det trøbbel eller hjemreisen for Heidi Bergløkken. Foto: Privat Vis mer

Det toppet seg

- I dag toppet det seg virkelig. Etter 26 minuttets venting på å komme igjennom på telefon til SAS kundesenter skulle vedkommende se på saken og satte meg på vent, men etter 5 minutter ble samtalen brutt. Jeg ringte på nytt, og etter 20 minutter kom jeg gjennom. Og det hele gjentok seg.

- Etter nye 20 minutter i kø var det endelig noen som ikke la på, men som kunne fortelle at vi måtte sende enda en e-post og at det ville ta ett år før vi eventuelt fikk omgjort Travel Voucher til å få det utbetalt i penger.

- Av alle de vi har snakket med nå i over to måneder, så får vi den beskjeden nå?

- Hvorfor skal det gå så lang tid? spør, og hvor mange er det egentlig som har samme problem som oss med å få tilbake penger? spør Bergløkken.

Venter på avklaring

- Vi har nå til sammen cirka 70 000 kroner utestående hos SAS med de kansellerte billettene og de billettene og andre utgifter som har kommet i tillegg, sier Erling Løkken

- Det er mye penger for oss og det tar mye tid og energi for å prøve å nå igjennom hos SAS som vi nå ikke vet hvordan vi skal komme videre med.

Nå snur SAS

- Vi skal naturligvis hjelpe kunden, slik at de får tilbakebetalt det de har krav på inkludert å gjøre om voucher til pengebeløp. Vedkommende har hatt store utlegg og saken ligger derfor allerede i prioritert kø, da vi ønsker å prioritere de med de største utgiftene, sier pressesjef Tonje Sund i SAS til DinSide.

- Det er teknisk riktig den beskjeden kunden først fikk med tanke på hva som gjelder for vouchere, men i den ekstraordinære situasjonen som vi hadde her så skulle vi brukt skjønn og løst saken umiddelbart.

- Ta kontakt

- Vi gjorde på et tidspunkt en forbedring i teksten under My Bookings, der man kan kansellere og be om vouchere, da vi så at det ikke var tydelig nok at om du kansellerer og ber om voucher så gjelder det hele bookingen og ikke bare deler av turen.

- Men vi skal naturligvis hjelpe kunden og alle som har krav på erstatning fra oss skal få det! Når det tar tid, så handler det om de store volumene etter streiken.

- Hva skal andre som er uenig i avgjørelsen fra SAS gjøre?

- Dersom man anser saken sin som feilbehandlet, så ta kontakt med oss og så ser vi på det sammen. Vi er stort sett enige i de kravene kundene har hos oss i forbindelse med streiken i sommer og jobber intensivt for å behandle alle innkomne saker.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer