Flygerne er usikre på strukturen i det "nye" SAS, mens de kabinansatte slåss for lønn og pensjon. Men begge parter gir overfor NTB tirsdag formiddag uttrykk for at de er innstilt på å komme i mål, i god tid før styret kommer sammen i Stockholm for å beslutte å dele det nåværende Scandinavian Airlines i tre muligens fire selvstendige, nasjonale selskaper. Enighet blant alle ansatte om skjerpede lønns- og arbeidsvilkår er en forutsetning for styrets vedtak.
Mentalt har de ansattes forhandlere kniven på strupen: Ingen signatur på forhandlingsprotokollen ikke noe nytt selskap av nåværende Scandinavian Airlines og Braathens. Besparinger skal skje uansett. Konsekvensen kan bli nedlegging av aktiviteter, utsetting av arbeidsoppgaver til eksterne virksomheter, og masseoppsigelser.
Kutt på bakken
Få tror at styret i SAS-konsernet ikke har de ansattes "velsignelse" når det onsdag formiddag vedtar å etablere de nye selskapene, selv om de har måttet svelge store lønnskutt noen grupper opp mot 30 prosent og endrede arbeidsforhold. Pilotene og de kabinansatte er rimelig sikre på å få beholde jobbene. Det nye selskapet skal operere de vel 50 Boeing-flyene som Braathens og Scandinavian Airlines i bruker med utgangspunkt Oslo, og disse skal bemannes i stor grad som i dag.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger