SAS: Uenige om struktur, lønn og pensjon

Oslo (NTB-Geir Lillesund): Et snaut døgn før SAS-styret onsdag skal vedta å dele Scandinavian Airlines opp i flere nasjonale selskaper, sliter norske piloter og kabinansatte med styrets forutsetninger for å vedta denne splittingen.

Publisert
Sist oppdatert

Flygerne er usikre på strukturen i det "nye" SAS, mens de kabinansatte slåss for lønn og pensjon. Men begge parter gir overfor NTB tirsdag formiddag uttrykk for at de er innstilt på å komme i mål, i god tid før styret kommer sammen i Stockholm for å beslutte å dele det nåværende Scandinavian Airlines i tre – muligens fire – selvstendige, nasjonale selskaper. Enighet blant alle ansatte om skjerpede lønns- og arbeidsvilkår er en forutsetning for styrets vedtak.

Mentalt har de ansattes forhandlere kniven på strupen: Ingen signatur på forhandlingsprotokollen – ikke noe nytt selskap av nåværende Scandinavian Airlines og Braathens. Besparinger skal skje – uansett. Konsekvensen kan bli nedlegging av aktiviteter, utsetting av arbeidsoppgaver til eksterne virksomheter, og masseoppsigelser.

Kutt på bakken

Få tror at styret i SAS-konsernet ikke har de ansattes "velsignelse" når det onsdag formiddag vedtar å etablere de nye selskapene, selv om de har måttet svelge store lønnskutt – noen grupper opp mot 30 prosent – og endrede arbeidsforhold. Pilotene og de kabinansatte er rimelig sikre på å få beholde jobbene. Det nye selskapet skal operere de vel 50 Boeing-flyene som Braathens og Scandinavian Airlines i bruker med utgangspunkt Oslo, og disse skal bemannes i stor grad som i dag.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.