SAS: Uenige om struktur, lønn og pensjon

Oslo (NTB-Geir Lillesund): Et snaut døgn før SAS-styret onsdag skal vedta å dele Scandinavian Airlines opp i flere nasjonale selskaper, sliter norske piloter og kabinansatte med styrets forutsetninger for å vedta denne splittingen.

Publisert
Sist oppdatert

Flygerne er usikre på strukturen i det "nye" SAS, mens de kabinansatte slåss for lønn og pensjon. Men begge parter gir overfor NTB tirsdag formiddag uttrykk for at de er innstilt på å komme i mål, i god tid før styret kommer sammen i Stockholm for å beslutte å dele det nåværende Scandinavian Airlines i tre – muligens fire – selvstendige, nasjonale selskaper. Enighet blant alle ansatte om skjerpede lønns- og arbeidsvilkår er en forutsetning for styrets vedtak.

Mentalt har de ansattes forhandlere kniven på strupen: Ingen signatur på forhandlingsprotokollen – ikke noe nytt selskap av nåværende Scandinavian Airlines og Braathens. Besparinger skal skje – uansett. Konsekvensen kan bli nedlegging av aktiviteter, utsetting av arbeidsoppgaver til eksterne virksomheter, og masseoppsigelser.

Kutt på bakken

Få tror at styret i SAS-konsernet ikke har de ansattes "velsignelse" når det onsdag formiddag vedtar å etablere de nye selskapene, selv om de har måttet svelge store lønnskutt – noen grupper opp mot 30 prosent – og endrede arbeidsforhold. Pilotene og de kabinansatte er rimelig sikre på å få beholde jobbene. Det nye selskapet skal operere de vel 50 Boeing-flyene som Braathens og Scandinavian Airlines i bruker med utgangspunkt Oslo, og disse skal bemannes i stor grad som i dag.

Der kuttene hovedsakelig vil skje, er i noen grad i stasjonsavdelingene, men ikke minst i administrasjonen. Scandinavian Airlines og Braathens har i dag hver sin stasjonsorganisasjon og administrasjon. Selv om de to selskapene rutemessig allerede har "delt" landet seg imellom, kan det likevel være dobbeltfunksjoner. De som i dag jobber i administrasjonen, har grunn for å frykte for jobbene. Så mange som 300 kan bli erklært overflødige.

Forhandlingene

De norske pilotene har sine forhandlinger i SAS-hovedkvarteret i Frösundavik mellom Arlanda og Stockholm sentrum. Kåre Bjelland, nestleder i Scandinavian Airlines norske pilotforening, sa tirsdag formiddag til NTB at det ikke har stått på lønns- og arbeidsvilkår i deres forhandlinger med SAS-ledelsen.

– Her har vi alltid vært flinkeste gutt i klassen. Nei, her dreier det seg vår usikkerhet om hvordan strukturen i konsernet blir når Scandinavian Airlines nå skal deles opp i flere selskaper. Dette er veldig komplekse forhold, og det tar tid å diskutere dem. Vi ønsker ikke at ting blir gjort slik at der hvor vi skal tjene penger, kan vi tape penger, sier Bjelland.

John Lyng, leder for de norske kabinansatte, forhandler på Radisson SAS-hotellet i Nydalen i Oslo. Han sa til NTB tirsdag at i realiteten er det uenighet om alt, men at det springende punkt ett døgn før styremøtet er lønns- og pensjonsnivået.

– Men vår innstilling er at vi skal komme i mål, og at vi skal komme fram til en avtale som skal være førende for alle kabinansatte i SAS-gruppen, sier Lyng.

Han har et lønnlig håp å bli ferdig så tidlig at han onsdag morgen kan nå et fly som skal bringe ham til Stockholm. Klokka 12 setter han seg ned på styrerommet i Frösundavik som ansattrepresentant i SAS-styret.

geir.lillesund@ntb.no


Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer