Seil eller motor, kasino eller kaviar, Atlanteren eller Karibia. Cruiseskip er mer enn ukesturer fra Miami, trange lugarer og gamle damer med blått hår. Her er noen av cruiseverdenens mest ekstreme tilbud; størrelse, særpreg og luksus er i høysetet.
Norske cruiseeventyr

Noen av verdens største cruiseskip hører til Royal Caribbean Cruise Lines, RCCL. Her kan du breie deg ombord i skipene i Voyager-klassen som regnes som de røsligste i verden. Aller størst og nyest er Adventure of the Seas, som ble sjøsatt for et år siden. Skipet har plass til totalt 3.835 gjester, samt et mannskap på 1.185 personer. Det er også norsk kaptein ombord. Skipet er lengre enn fire Boeing 747, og dobbelt så bred som Broadway i New York.
Her kan du blant annet klatre i spesiell klatrevegg eller gå på skøyter om bord. Lommeboka får også trening om du tar turen gjennom handlegaten som går over fire etasjer, og er to fotballbaner lang.
De andre skipene i Voyager-klassen er Voyager of the Seas og Explorer of the Seas tar like mange passasjerer. Det fjerde skipet i klassen er allerede ferdig, og seiler fra verftet i Åbo i slutten av november. Det skal hete Navigator of the Seas. Dessuten er et femte skip under bygging, det skal hete Mariner of the Seas.

Kremen til havs
Magasinet Cruise Critic hevder at Silversea cruises kan by på det ypperste av luksus til sjøs. Skipene Silver Wind og Silver Cloud kan skryte på seg å være redaktørens valg i dette magasinets oversikt over de mest luksuriøse cruiseskipene. Selskapet er også flere år på rad kåret til verdens beste cruiseselskap med små skip av leserne i verdens største reisemagasin, Condé Nast Traveler.
Ombord kan du forvente feilfri service, ekte gourmet-mat og drikke, åpne barer, suitelignende lugarer med eksklusive toalettartikler og overveldende interiører. Men dette er også noen av cruisenæringens dyreste skip å reise med. Alt er inkludert i prisen, med unntak av kasino og spa. Litt færre å bli kjent med om bord også enn i cruisegigantene i Voyager-klassen; skipene tar henholdsvis 296 og 368 passasjerer.
Femrigget luksus
Blir ordinær cruisefart for hverdagslig? Klar for nye eventyr på havet? Med verdens største seilende cruiseskip får du luksus under tauverk og storseil. Selskapet Star Clipper har tre skip i en flåte av moderne seilskip som er av de største og raskeste som noen gang er bygget. Det største, Royal Clipper, ble sjøsatt for kun to år siden, og er det mest luksuriøse av de tre. Det er en femmastet fullrigger, kun det andre i dette slaget som er bygget noensinne.

Og dette er ikke et hvilket som helst seilskip. Med tre svømmebasseng på dekk, og plass til 228 passasjerer, er dette luksus for de heldige få. Hver lugar har marmorbad, satellittelefoner og klimaanlegg. Men du får ikke typiske cruisefasiliteter som kasino, nattklubbshow, heiser og døgndriftet romservice. Dette er cruise for den som ønsker et litt annerledes eventyr på sjøen.
Skipet kostet omkring 600 millioner kroner å bygge. Seilene dekker flater på mer enn 5.000 kvadratmeter, og skipet er drøye 130 meter langt. Den høyeste masten rager 60 meter over vannflaten. Eier er Mikael Krafft, som opprinnelig kommer fra Sverige.
Havkryss med en dronning
Cunard Line melder at deres nye stolthet, Queen Mary 2, vil debutere i januar 2004. Skipet skal følge de store transatlantiske krysserne som Queen Mary, Queen Elizabeth og dagens Queen Elizabeth 2 (som ble sjøsatt i 1969).
Det vil bli plass til i overkant av 2.600 passasjerer, og et mannskap på drøye 1.250. Skipet blir 345 meter langt. Skipet skal blant annet krysse Atlanterhavet mellom New York og Southampton. Den turen vil ta seks dager hver vei.
Ut på tur?
Vi har mange nyttige verktøy for deg som skal ut på reise: