Om man ikke har papirene i orden, kan det fort bli bråstopp på reisen. Derfor er det sikkert ekstra frustrerende når du har ditt på det tørre og likevel ikke får bli med flyet.
Dette skal ha skjedd med en passasjer som skulle reise med Qatar Airways fra Oslo til Tokyo via Doha i november i fjor.
Skjemakrøll
Ifølge en sak som nylig var oppe i Flyklagenemda, ble vedkommende nektet å sjekke inn på grunn av et manglende innreiseskjema til Japan.
Passasjeren argumenterer overfor nemnda at en kollega fikk reise dagen før uten godkjent innreiseskjema, samt at selskapene han skulle besøke hadde informert om at man bare måtte møte til innsjekk med godkjente vaksiner.
Vedkommende har også lagt ved utskrift fra japanske myndigheter som gjaldt på det aktuelle reisetidspunktet.
Vedkommende fikk altså ikke bli med flyet, og ble stående på Oslo Lufthavn. Da turen var en forretningsreise, og flere avtaler måtte rekkes, kjøpte klager ny billett med Lufthansa til 8861 kroner.
På dette tidspunktet var klagers innreiseskjema godkjent, men vedkommende skal ikke ha måttet vise fram dette på innsjekk hos Lufthansa.
Klager fikk benyttet den opprinnelige Qatar-billetten på vei hjem, men vil ha igjen pengene for Lufthansa-billetten.

Du kan få kjemperegning
Ansvarlig
Qatar opplyser overfor nemnda at de vil betale standarderstatning, så nemndas oppgave var derfor å vurdere om klager hadde krav på å få igjen den ekstra billetten i tillegg.
- Selskapet er i slike situasjoner forpliktet til å tilby omruting passasjeren. Slikt tilbud har ikke blitt gitt i denne saken. Selskapet blir dermed ansvarlig for passasjerens egenomruting. Klager har i dette tilfellet dokumentert kostnader til omruting med NOK 8861. Nemnda anbefaler at Qatar Airways dekker denne kostnaden, skriver de i sitt vedtak.
Dersom klager har fått refundert noe av sin opprinnelige billett, kommer dette til fradrag, heter det avslutningsvis.