Lavprisflyselskapet Wizz Air skulle gjør det stort i Norge og skulle erobre det norske innenriksmarkedet. Men planene havarerte og flyselskapet måtte nøye seg med utenlandsreiser.
Med veldig lave priser har de markert seg med tilbud om reiser fra Norge til Polen, Litauen, Albania, Romania, England og Nord-Makedonia.
Trøbbel på reisen
Men nå kan mange reisende oppleve endringer i reiseplanene. En mulig materialfeil i motorer produsert av RTX Corporation som eies av selskapet Pratt & Whitney fører til at omkring 350 av flytypen Airbus 320neo må settes på bakken fram til 2026.

Du får regningen
Det er det danske nettstedet Check-In (krever innlogging) som melder dette.
Mellom 600 og 700 motorer fra produsenten må demonteres og sjekkes for eventuelle materialfeil. Det hele er kostnadsregnet til minst 32 milliarder kroner.
Problemene dreier seg om en teknisk feil som i verste fall kan flymotoren til å revne, skriver Reuters.
Lang tid
I utgangspunktet håpet produsenten å klare inspeksjonen på 30 dager. Men nå er antall dager tidoblet.
Wizz Air forteller i en børsemelding at motorene må gjennom inspeksjoner og derfor på verkstedbesøk i resten av 2023 og inn i 2024,

Snart må du punge ut
Flyselskapet planlegger nå kapasitetsreduksjon på 10 prosent for andre halvdel av regnskapsåret 2024. Det vil påvirke reisen for en lang rekke flypassasjerer.
Det er foreløpig ikke klar om, og eventuelt hvilke, fly til og fra Norge som blir rammet av problemene.

Har du et tips om problemer i flytrafikken?
Hei, jeg heter Odd Roar Lange og er reiseekspert og -journalist for DinSide og Dagbladet. Har du et tips om problemene med Wizz Air eller andre flyselskap og ønsker å fortelle din historie på Norges største forbrukernettsted DinSide.no? Eller har du en opplevelse, et spørsmål eller et smart forslag som andre bør få kjennskap til?