Det er busstreik i flere byer og fylker i landet, og det får naturlig nok konsekvenser for de reisende.
Eksempelvis: Hva om du nylig har kjøpt periode- eller månedsbillett hos ditt lokale kollektivselskap, som du ikke får brukt nå som bussjåførene streiker?
- Har du kjøpt billett som du ikke får brukt på grunn av streiken, kan du ha rett til refusjon, så sjekk dine rettigheter hos kollektivselskapet, oppfordrer kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i Norges Automobilforbund (NAF).
Dette gir rett på streike-refusjon
Dersom du tar kontakt med kollektivselskapet og kansellerer billetten din, vil du få rett på refusjon for de gjenstående dagene på billetten.
I tillegg kan du kreve refusjon for dager der billetten ikke kunne tas i bruk, fordi bussene var innstilt.
- Dette følger av prinsippet om ytelse mot ytelse: Du skal ikke betale for en tjeneste som du ikke får levert. Forutsetningen er at du ikke hadde tilgang på annen transport på din reisestrekning, som trikk eller t-bane, som periodebilletten kunne vært benyttet på, sier Sødal.
Reisegarantien, derimot, hvor kollektivselskapene lover å skaffe passasjerene alternativ transport når bussen ikke går, gjelder ikke under streik. Det er fordi streik er en situasjon kollektivsselskapet ikke har kontroll over.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger