Flypassasjerene er ikke de som står i første rekke når det gjelder å få refundert penger fra et konkursbo. Du skal selvsagt sende krav om å få pengene refundert fra konkursboet, men lønnskrav fra ansatte går selvsagt først. Da er det ikke sikkert at det er så mye igjen til billettrefusjoner. Forsikringsselskapene dekker heller ikke refusjoner av tapte billettutgifter som følge av konkurser.
Det er likevel muligheter for å få refundert tapte billettutgifter på andre måter. Skroll ned for å lese mer.
Slik kan du sikre deg
Her er tips til ting å tenke på før du kjøper en reise, som kan sikre deg mot økonomiske tap ved en eventuell konkurs:
- Det er tryggere å kjøpe en pakkereise enn en flyreise med tanke på eventuelle konkurser. Dersom du har kjøpt en pakkereise, er du garantert erstatning gjennom Reisegarantifondet. Det finnes ingen garantiordninger for reisende med rutefly.
- Dersom et flyselskap går konkurs, holdes penger tilbake i flyselskapenes oppgjørssentral, BSP. Dette er penger som kan brukes til å dekke krav om billettrefusjoner. Du må henvende deg til agenten hvor du kjøpte billetten for å få ham til sende krav om refusjon til BSP.
- Bestill flybilletten gjennom et reisebyrå. Da kan det være mulig å stoppe betalingen før den overføres til flyselskapet.
- Unngå betaling lang tid i forveien hos selskaper du ikke er trygg på. Da er det større muligheter til å få stoppet pengene før de overføres til flyselskapet.
- Dersom du har betalt flybilletten med kredittkort (Mastercard, American Express e.l) kan rette krav om refusjon til kortselskapet. Dette ifølge Lov om kredittkjøp (Klikk her for å lese hele loven.)
Relaterte artikler
Ut å reise?
Vi har hjelpemidlene som gjør reiseplanleggingen lettere: