Singapore Girls

IKON: De verdenskjente Singapore Girls får mye av æren for Singapore Airlines' suksess. Her er hemmeligheten.

Publisert
Sist oppdatert
Singapore Girl har blitt et ikon for Singapore Airlines. Foto: Singapore Airlines
Singapore Girl har blitt et ikon for Singapore Airlines. Foto: Singapore Airlines Vis mer


Singapore Airlines er regnet som et av de beste flyselskapene i verden. Topp service, flotte fly, god mat - i det hele tatt en totalopplevelse som gjør at selv den lengste flyturen er en dans på roser.

Uforglemmelige flyvertinner

Men det Singapore Airlines er mest kjent for, er flyvertinnene, eller Singapore Girls, som de også kalles. Singapore Girls ble lansert i 1973, året etter at Singapore Airlines for første gang fremsto som et eget flyselskap. (Tidligere var det en del av Malaysia-Singapore Airlines.)
Flyselskapet ba den franske haute-couture designeren Pierre Balmain om å designe en flyvertinneuniform. Balmain lot seg inspirere av Malaysias tradisjonelle drakter, og designet en spesiell versjon av sarongen kebaya. Den fargerike og vakre silkedrakten har blitt et av flyselskapets sterke kjennetegn. Ikonet er blitt så kjent at i 1994 dukket en voksutgave av Singapore Girl opp på Madame Tussaud's i London.

Må passe - bokstavelig talt

Men det er ikke det eneste spesielle med Singapore Girls. Det er ikke hvem som helst som får jobb som flyvertinne i selskapet. En Singapore Girl skal representere den asiatiske gjestfriheten, og skal være omsorgsfull, varm, behagelig og elegant.

Branding-guru Martin Lindstrom mener Singapore Airlines ved hjelp av Singapore Girls har blitt verdens sterkeste merkevare. Han avslører hvilke strenge krav det stilles til flyvertinnene. Alt er gjennomført. Les bare her:

  • En Singapore Girl må være under 26 år, og passe inn i uniformen, som bare finnes i én størrelse. Hun skal ligne mest mulig på modellene som brukes i reklamene.
  • Mønsteret på flyvertinnenes uniformer går igjen i kabinens innredning.
  • Singapore Girls kan velge mellom to sminkepaletter, begge står i stil til resten av fargebruken i flyselskapet.
  • Det er strenge instrukser for hvordan en Singapore Girl skal te seg, bevege seg, servere mat og snakke til passasjerene.

  • Alle jentene må bruke Singapore Airlines egen patenterte parfyme, Stefan Floridian Waters. Lukten beskrives som myk, eksotisk asiatisk og feminin.
  • - En venn av meg som har fløyet en del med Singapore Airlines, undret seg over hvor like alle flyvertinnene var, også i kroppsfiguren. Da en av flyvertinnene bøyde seg frem for å servere en passasjer, så han at hun hadde masse innlegg i bh'en, for å fylle ut uniformen, forteller Lindstrom.

    Dette med at drakten bare kommer i én størrelse, er altså ikke tull.

    Flyr helt foran

    Det er ikke bare på grunn av Singapore Girls at Singapore Airlines blir regnet som et av de beste flyselskapene. Selskapet har hele tiden vært innovative, og har flere ganger vært førstemann ute med å introduserte nye tilbud og tjenester for flypassasjerene. Blant annet var det først ute med å servere varme måltider og gratis drikke til passasjerene. Det var også et av de første flyselskapene som kom med egne videoskjermer for hver passasjer. Og hvilket flyselskap tror du var det første som bestilte det nye gigantflyet Airbus A380? Flyet leveres til Singapore Ailrines i oktober 2007.

    Og parfymen som allerede er nevnt, den sprayes selvfølgelig også rundt i kabinen, og på de varme klutene passasjerene får utdelt.

    Topp skussmål

    Olav Tjelflaat har fløyet med Singapore Airlines to ganger - en gang for 13 år siden, og igjen nå i sommer. Han skulle til Taiwan på forretningsreise.

    - Jeg var veldig fornøyd da jeg så at billetten var med Singapore Airlines. Vanligvis flyr vi BA, KLM og Air France. Prisen ligger nok marginalt høyere enn hos de andre selskapene, men prisen reflekterer også kvaliteten, sier Tjelflaat.

    Han sitter igjen med et veldig godt helhetsinntrykk, og flyr gjerne med Singapore Airlines igjen.

    - Jeg fløy økonomiklasse, bare for å ha spesifisert det. De er hjelpsomme ved innsjekkingen, flyene er i rute og til tross for bare 45 minutters transfertid i Singapore hadde jeg ingen problemer med å rekke flyet til Taipei. Under selve flyvningen er også servicen upåklagelig.

    - Noen flyeselskaper virker underbemannede, men ikke Singapore Airlines. Der er det alltid noen som hjelper deg fra første sekund du kommer om bord, og de er alle svært vennlige. Du får en meny hvor du kan velge mellom et par retter, og kvaliteten på maten er høy til flymat å være. Ellers har du en personlig skjerm i setet foran med et utvalg av rundt 50 filmer og programmer "on demand". Benplassen er forholdsvis god, og du får servert drikke under nattperioden av flyvertinnene (hos andre flyselskap må du ofte hente selv).

    - La du merke til hvor like flyvertinnene var? Oppførte de seg annerledes enn andre flyvertinner?

    - Ja, det virker som om de hadde ganske klare instrukser på hvordan de skulle behandle passasjerene og oppføre seg under ulike deler av flyvningen. Ved landing begynner de ofte å prate med passasjerene som sitter nærmest dem. Klesdrakten er jo berømt, og selv om de nok hadde noenlunde lik høyde, vet jeg ikke om dette var tilfeldig eller er et krav. Jeg kunne spørre om hva som helst, når som helst, og de var alltid høflige. Dette gjaldt også hvordan de serverte maten - det ble gjort på samme måte av alle.

    - En interessant ting som jeg husker nå, var at det var alltid full symmetri på alt de gjorde. Når klutene ble delt ut på en side av flyet skjedde det samtidig på den andre siden, og det samme gjaldt servering av mat. Men jeg la ikke spesielt merke til parfymen på klutene. Utseendemessig husker jeg for 13 år siden at omtrent alle var like, men denne gangen var det flyvertinner med både kinesisk og indisk bakgrunn, men de hadde nok kanskje sminket seg ganske likt, ja.

    - Hvis du skal gi flyselskapet en poengsum fra en til ti, hvor ti er best - hvor havner Singapore Airlines sammenlignet med andre selskap du har fløyet med?

    - Jeg ville gitt Singapore Airlines åtte av ti poeng, som er veldig bra på "min" skala.

    Nøden lærer naken kvinne ...

    Det er ikke uten grunn at Singapore Airlines har kjempet seg opp på verdenstoppen i sin bransje. De var pokka nødt til det. Singapore Airlines ble til i 1972, da Malaysia-Singapore Airlines ble delt inn i Malaysia Airline System (nå Malaysia Airlines) og Singapore Airlines. Det var myndighetene i Malaysia og Singapore som eide Malaysia Airline System.

    Singapore Airlines var nødt til å satse hardt for å overleve i et tøft marked. De kunne ikke akkurat belage seg på innenriksflygninger. For å kapre kunder på det internasjonale langsdistansemarkedet, skjønte de at de måtte skille seg ut på service, flypark og flyopplevelse. Og det har de absolutt fått til.

    >>>Les mer om verdens beste flyselskaper (og litt om de dårligste)

    Mer om Singapore Airlines:
    Lær språk på flyet

    Mer om flyselskap:
    Verdens beste flyselskap 2004

    Vi bryr oss om ditt personvern

    dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer