Søndag skulle Ingrid Fantoft, Oda Reitan og Tora Aune reise tilbake til Oslo fra Trondheim. Etter at de hadde sjekket inn bagasjen og gått gjennom sikkerhetskontrollen, fikk de melding fra flyselskapet Flyr om at de ikke får plass på flyvningen på grunn av mangel på besetning, og må finne seg et nytt fly med et annet flyselskap.
- Vi sjekket om det gikk andre fly på kvelden til Oslo. Vi prøvde også tog, buss og leiebil men alt var utsolgt. Flyr sa vi måtte bare finne noe annet, men det var ikke noe annet å finne, sier Ingrid Fantoft.
- Man blir jo sint og frustrert. De som jobbet i skranken var ikke informert og kunne ikke hjelpe. Vi etterspurte informasjon om når vi kunne hente bagasjen vår, men de visste ikke noe om dette heller, legger hun til.
De tre venninne måtte vente i en og en halv time før de fikk bagasjen sin.

Dette har du krav på

Flyr beklager
- Vi beklager at informasjonen ikke hadde kommet til handlingagenten da gjestene kom dit, og sjekket opp dette, sier kommunikasonsdirektør Anita Svanes i Flyr.
Alternativet til å ta av noen gjester ville vært kansellering av hele flyet.
- Det er svært sjeldent at dette skjer. Det dreide seg om akutt sykdom kort tid før onboarding av gjestene. Dette er selvsagt beklagelig overfor gjestene som ble berørt av endring på så kort varsel. Gjestene dette gjelder vil selvsagt få refundert billetten, alternativt få dekket kjøp av ny billett hos annet flyselskap mot kvittering, forklarer Svanes.

Ferien fra helvete: - Traumatisk
Rakk ikke jobb
Det endte med en overnatting på et hotell i Trondheim for de tre venninnene. Noen av jentene skulle egentlig vært på jobb mandag morgen, men på grunn av utsolgte flybilletter kom de seg ikke hjem i tide. Fantoft forklarer at hun er usikker på om de får erstatning for den tapte arbeidsinntekten fra flyselskapet.
- Gjestene må ta kontakt skriftlig med vårt kundesenter, så vil kundesenteret avgjøre hvordan den samlede erstatningen vil bli etter gjeldende standarsatser, sier Svanes.
Forbrukerrådet har tidligere forklart hva du har krav på når flyet blir kansellert.
Turte ikke å sjanse på fly
Etter omtrent et døgn satt de tre venninnene på toget på vei mot Oslo. Dette ble løsningen da de ikke turte å ta sjansen på flere flyvninger.
- Situasjonen er jo ganske ubeleilig, men Flyr har vært veldig hyggelige på telefonen, legger Fantoft til.