Flyr

- Sitt stille i båten

Dette sier Forbrukerrådet om Flyrs utfordringer.

SIER DU FRA DEG SETET DITT: Pass på så du ikke går i avbestillingsfella hos Flyr. Foto: Odd Roar Lange
SIER DU FRA DEG SETET DITT: Pass på så du ikke går i avbestillingsfella hos Flyr. Foto: Odd Roar Lange Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Dramaet omkring flyselskapet Flyr fortsetter for full styrke.

Selskapet hadde egentlig frist til tirsdag klokka 16.30 med å få 430 millioner kroner på plass for sikre videre drift, men lykkes ikke innen fristen. Nå fortsetter jakten på penger og en ny løsning gjennom natta.

For de reisende betyr det enda mer venting og mer usikkerhet.

Avsluttet kampanje

Sist søndag, bare to dager før skjebnedøgnet, startet Flyr en omfattende salgskampanje for å få folk til å kjøpe billigbilletter hos det kriserammede selskapet. Tusenvis av nordmenn fikk e-postinvitasjon til å delta i billettsalget for reiser fra november til februar.

TIPS: Dette er genialt om du vil se serie eller film på flyet! Video: Hanna Krogh-Reinsnes. Klipp: Embla Hjort-Larsen. Vis mer

Dagen etter, og bare halvannet døgn før skjebnetimen tirsdag ettermiddag, slapp selskapet nyheten om at Flyr og Berg-Hansen har inngått samarbeidsavtale og dermed kan forretningsreisende enkelt bestille billetter med Flyr via Berg-Hansens portal.

Hva har de betalt for?

Folk som har latt seg friste av vinterkampanjen kan ha kjøpt katta i sekken, dersom Flyr må sette sine fly på bakken. Salgskampanjen er ifølge flyselskapets nettside stanset.

Men selv om usikkerheten råder hos passasjerene så er det viktig å ikke gjøre feil akkurat nå.

- Har du kjøpt billett allerede så er det smartest «å sitte stille i båten» og vente og se hva som skjer, sier Forbrukerrådets reisejusekspert, Thomas Iversen, til DinSide.

Dersom du har ikke-refunderbar billett så bør du ikke avbestille billetten din nå, selv om du har ombestemt deg og likevel ikke ønsker å reise med Flyr.

Dersom du selv kansellerer billetter som ikke er i prisklassene Mini, Smart og UNG, mister du alle pengene dine. Den tabben må du unngå.

Dersom Flyr kansellerer billettene eller går konkurs har du nemlig andre rettigheter som gir deg penger tilbake.

Vær klar over at du kan komme til å ende opp med småpenger.

Disse får penger

Har du billetter i klasse «Fleks» så kan du få alle pengene tilbake dersom du ber om dem seinest 30 minutter før avgang, og i alle fall før selskapet eventuelt må melde oppbud.

Etter den tid må man stille seg i samme køen som alle de andre, og stole på at kredittkortselskapet ordner opp.

- Vi får pengene fra kredittkortselskapet først etter at flyreisen er gjennomført. Det betyr at alle som har betalt med kredittkort vil få pengene tilbake direkte fra kredittkortselskapene dersom reisen blir kansellert, sier kommunikasjonsdirektør i Flyr, Anita Svanes, til DinSide.

RETT TIL PENGER: Bare én billettklasse har rett til penger tilbake dersom de selv avbestiller billetten.
RETT TIL PENGER: Bare én billettklasse har rett til penger tilbake dersom de selv avbestiller billetten. Vis mer

Så lenge vil de fly

Hvor lenge Flyr kommer til å være i normal trafikk, er foreløpig uklart.

- Selskapet har mottatt forslag til en alternativ transaksjonsstruktur fra en kombinasjon av eksisterende og nye profesjonelle investorer. Selskapets styre skal behandle forslaget og målet er å gi en oppdatering før børsåpning i morgen. Alle flyginger vil fortsette å gå som normalt.

Men det kan komme nyheter før Oslo Børs åpner klokka 09.00 onsdag morgen.

Bilde av norgesferiekartet

Norgesferie

Se lesernes favorittreisemål

Legg til dine steder Se kart

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer