Boeings mottrekk til Airbus' nye passasjergigant het "Sonic Cruiser". Den skulle fly med en hastighet på mellom mach 0,95 og 0,98, eller rett i underkant av 1.200 kilometer i timen. Superfort, og altså rett under lydens hastighet. Derav navnet sonic cruiser, som på norsk blir noe slikt som lyd cruiser. Den skulle forkorte flytidene med 15 til 20 prosent. Men det var før Al-Qaida-gutta kjørte et par Boeing-fly inn i New Yorks World Trade Center

Bilde: Boeing Foto: Boeing Vis mer
Sonic Cruiser
11. september medførte store utfordringer for hele flybransjen, både for flyselskapene og flyprodusentene. I tiden etter terrorkatastrofen i New York har Boeing sagt opp flere tusen ansatte, ettersom flyselskapenes interesse for å investere i nye fly dalte noe.
Planene om å bygge dette superraske fremkomstmiddelet ble dermed lagt på hylla, og selskapet har planer om å gå for en mer konvensjonell flytype i stedet. I alle fall foreløpig.
Det nye flyet, som er forventet å bli på størrelse med Boeing 777, skal værte klart for trafikk rundt 2008. Men flyprodusenten vil visstnok jobbe videre med den superraske flyplanen.

Bilde: Airbus Foto: Airbus Vis mer
Airbus' største
Airbus nykomling, A380, skal ifølge produsenten selv være det største, mest avanserte og mest effektive passasjerfly som noen sinne er konstruert. Og at flyet er svært kan det vel neppe sås tvil om: Giganten har plass til 555 passasjerer, fordelt på tre klasser i to etasjer. Her er fire midtganger og brede trapper mellom etasjene. Og har du råd til å betale for første klasse, er det seriøs luksus på gang som du kan se av bildene i bildespesialen.
Airbus har allerede fått over 100 ordrer på sitt nye flaggskip, fra ti selskaper verden rundt. Flyene skal etter planen være klare for flytrafikk fra 2006.
Ut å reise?
Vi har hjelpemidlene som gjør reiseplanleggingen lettere: