I flere måneder hadde Aina Kristin Eklund Rødtang gledet seg til en etterlengtet seinsommertur til greske Skiathos. Men det voldsomme uværet i Hellas førte til at turen måtte avbrytes etter ett døgn.
Reisearrangøren har betalt tilbake for selve charterturen. Men forsikringsselskapet Gjensidige nektet å dekke ekstrautgiftene fordi de mente at en tidligere hjemreise bare dekkes dersom dette skjer ved uventet og akutt sykdom eller skade som oppstår ved reise.
Kansellerte
Den spesielle reisen startet forrige uke da Rødtang satte seg på flyet på Evenes med kurs for Oslo. På grunn av tidlig charteravgang med Ving til Skiathos neste dag måtte hun overnatte på hotell i Oslo. Tirsdag morgen tok flyet av mot den greske ferieøya. Men kraftig vind, styrtregn og lavt skydekke gjorde at flyet ikke fikk landet. I stedet endte turen på Kavala hvor de måtte være over natta - før Ving bestemte seg for å kansellere reisen og returnere med 220 reisende til Norge.
Her ventet en ny natt på hotell i Oslo, før Rødtang kjøpte ny flybillett hjem til Narvik - 12 dager før den opprinnelige planen.

- Har satt på håndbrekket
Avslaget
- To dager seinere var pengene for reisen med Ving tilbake på kontoen min. Forbilledlig, mener hun, og tok det for gitt at helårsreiseforsikringen hos Gjensidige ville dekke de andre utgiftene sine, i alt 13 700 kroner, ettersom reisen ble avbrutt og ferien blåste og regnet bort.
Men hun tok feil, og avslaget kom etter kort tid.
«Vi beklager at vi ikke kunne hjelpe deg på reiseforsikringen denne gangen», skriver kunderådgiveren i en e-post til Rødtang.
Det fører til at Narvik-kvinnen tenner på alle plugger.
- Jeg er helt sjokkert, sier hun, og legger til at hun ikke akter å gi seg.

Avslører fly-myte
Umulig å lande
- Dette finner jeg meg ikke i. Ferien ble avbrutt fordi det var umulig å lande, og det er helt sikkert en korrekt og god løsning å reise tilbake til Norge. Når vi har en helårs reiseforsikring så er det nettopp fordi vi forventer at den gjelder ved slike saker. Akkurat når føles det som om Gjensidige glatt kjører over den lille mann. De etterspør stadig med dokumentasjon, selv om jeg har oversendt alt jeg har. Det er som om de forsøker å trøtte meg ut, sier Rødtang.
Dette sier Gjensidige
Nå har Gjensidige sett på saken på nytt. Og dette svarer Arne Voll, kommunikasjonssjef i selskapet:

Nå kommer de
- Når det kommer hindringer i veien, er det vanlig at vi hjelper kunden til å komme seg videre til bestemmelsesstedet. Her er reisen avbrutt etter kort tid og kunden har ordnet ny reise hjem. I denne anledningen har det oppstått noen misforståelser, noe vi beklager.
Han forklarer at det kunden opplevde på denne planlagte charterturen og den vanskelige situasjonen på ankomststedet, er noe kunden ikke kan lastes for.
- Kundens klage ble raskt behandlet internt der hun fikk medhold for ekstrautgiftene, noe kunden nå skal være informert om.
- Vi er fremdeles i dialog med kunden om en del kostnader som ikke er avklart, men håper vi kan finne en løsning til beste for begge parter, avslutter Voll.

Har du et tips om reiseforsikring?
Hei, jeg heter Odd Roar Lange og er reiseekspert og -journalist for DinSide og Dagbladet. Har du et tips om reiseforsikring og ønsker å fortelle din historie på Norges største forbrukernettsted DinSide.no? Eller har du en opplevelse, et spørsmål eller et smart forslag som andre bør få kjennskap til?