
92 prosent av DinSides lesere kunne rapportere at de har slitt med å finne lavprisbillettene. Det var resultatet av en avstemning i forbindelse med en undersøkelse om hvor lett det var å finne lavprisbillettene. Fra 15. mars i år kommer forbrukerombudet med nye og strengere krav til flyselskapenes markedsføringskampanjer. De nye retningslinjene gjelder for alle flyselskaper som opererer i Norge.
- Forbrukerne vil fra og med den 15. mars få vite allerede i markedsføringen om billigbillettene ikke selges i forbindelse med helg eller helligdager, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon i en melding på ombudets nettsider.
Formålet med de nye kravene er også at det alltid skal være en reell mulighet for forbrukerne å få tak i de markedsførte billettene. Om tilbudet gjelder for 20 eller færre seter per dag, må flyselskapene opplyse om dette.
Bygge om søk
Forbrukerombudet mener i tillegg at flyselskapene må gjøre det mulig for kundene å søke etter billetter basert på pris, ikke bare basert på reisedato. Dette bør gjelde både ved nettbestilling og telefonbestilling.
De nye retningslinjene er hjemlet i markedsføringsloven, som forbyr bruk av uriktig, villedende og utilstrekkelig veiledende markedsføring som er egnet til å øke etterspørselen etter varer og tjenester. Retningslinjene er drøftet med SAS, Braathens, Widerøe og Norwegian, og ble i forrige uke sendt ut til alle flyselskap som opererer i Norge. Selskaper som planlegger oppstart i Norge, vil også bli underrettet.
Kilde: Forbrukerombudet