92 prosent av DinSides lesere kunne rapportere at de har slitt med å finne lavprisbillettene. Det var resultatet av en avstemning i forbindelse med en undersøkelse om hvor lett det var å finne lavprisbillettene. Fra 15. mars i år kommer forbrukerombudet med nye og strengere krav til flyselskapenes markedsføringskampanjer. De nye retningslinjene gjelder for alle flyselskaper som opererer i Norge.
- Forbrukerne vil fra og med den 15. mars få vite allerede i markedsføringen om billigbillettene ikke selges i forbindelse med helg eller helligdager, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon i en melding på ombudets nettsider.
Formålet med de nye kravene er også at det alltid skal være en reell mulighet for forbrukerne å få tak i de markedsførte billettene. Om tilbudet gjelder for 20 eller færre seter per dag, må flyselskapene opplyse om dette.
Bygge om søk
Forbrukerombudet mener i tillegg at flyselskapene må gjøre det mulig for kundene å søke etter billetter basert på pris, ikke bare basert på reisedato. Dette bør gjelde både ved nettbestilling og telefonbestilling.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger