Skal bli lettere å finne billigbillettene

DinSide har tidligere skrevet om hvor vanskelig det kan være å finne flyselskapenes billigbilletter. Nå stiller forbrukerombudet strengere krav til flyselskapenes markedsføring.

Publisert
Sist oppdatert

92 prosent av DinSides lesere kunne rapportere at de har slitt med å finne lavprisbillettene. Det var resultatet av en avstemning i forbindelse med en undersøkelse om hvor lett det var å finne lavprisbillettene. Fra 15. mars i år kommer forbrukerombudet med nye og strengere krav til flyselskapenes markedsføringskampanjer. De nye retningslinjene gjelder for alle flyselskaper som opererer i Norge.

- Forbrukerne vil fra og med den 15. mars få vite allerede i markedsføringen om billigbillettene ikke selges i forbindelse med helg eller helligdager, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon i en melding på ombudets nettsider.

Formålet med de nye kravene er også at det alltid skal være en reell mulighet for forbrukerne å få tak i de markedsførte billettene. Om tilbudet gjelder for 20 eller færre seter per dag, må flyselskapene opplyse om dette.

Bygge om søk

Forbrukerombudet mener i tillegg at flyselskapene må gjøre det mulig for kundene å søke etter billetter basert på pris, ikke bare basert på reisedato. Dette bør gjelde både ved nettbestilling og telefonbestilling.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.