Skreddersydd for de unge og kule

Hoteller bygges nå om i stor stil for å tilpasse seg en ny pengesterk og illojal kundegruppe mellom 24 og 40.

Publisert
Sist oppdatert

Generasjonen født i årene etter krigen kjennetegnes av lojalitet til enkelthoteller og kjeder. Men den nye reisende generasjonen oppfører seg helt annerledes. De shopper gjerne rundt etter det kule hotellet - for eksempel på Internett. Den nye pengesterke kundegruppen mellom 20 og 40 år, seksti-, sytti- og åttetallsgjestene, kalles også generasjon x. Og denne generasjonen gruer seg ikke for å droppe kjente merker og reisebyråer, til fordel for nye og spennende bekjentskaper, og de handler kort tid før avreise. Fenomenet med generasjon x' reisevaner er velkjent USA, men også norsk reisebransje rapporterer lignende trekk: De siste årene bestiller for eksempel charterturistene sine reiser senere og senere, og de vil også i større grad skreddersy reisen sin fremfor å kjøpe fiks ferdige pakker. Den nye generasjonens inntog på markedet setter nå sitt preg også på hotellindustrien.

  • Se bilder fra noen av hotellene som prøver å tilpasse seg de yngre kundegruppene
  • Unge gjester vil ha særpreg og profilerte merker

    Det som kjennetegner hoteller som frister generasjon x, er for eksempel trådløs nettilgang og stereoanlegg på rommet.

    Les artikkelen gratis

    Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

    Gå til innlogging med

    Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

    Vi bryr oss om ditt personvern

    Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

    Les mer