Slakter Avinor: - Helt tragisk

- Jeg mener dette er dårlig kundebehandling.

REAGERER: Stig Skuggevik mener at Avinors sparetiltak byr på problemer for mange. Foto: Privat
REAGERER: Stig Skuggevik mener at Avinors sparetiltak byr på problemer for mange. Foto: Privat Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Forrige uke ble det kjent at Avinor som et sparetiltak fjernet bagasjetraller på Oslo Lufthavn. Tiltaket gjelder for ankommende passasjerer på innland, og gjelder for vinterhalvåret, fra 1. oktober 2023 til 1. april 2024.

DinSide har vært i kontakt med Stig Skuggevik (54) som mener tiltaket er problematisk og rammer de fleste som lander på Oslo Lufthavn. For noen dager siden landet 54-åringen på flyplassen etter ei uke på jakt på Finnmarksvidda, og hadde med seg et stort hundebur, jaktvåpen, en stor bag og en ryggsekk.

- Alt var sjekket inn og betalt for på forhånd, men dette ble alt annen enn en enkel og effektiv opplevelse, forteller han.

- Kan påvirke mange

Skuggevik forklarer at han ikke klarte å frakte alt fra ankomsthallen til bilen. Derfor gikk han til Informasjonsskranken for å høre om hvor han kunne få tak i en tralle.

- Jeg fikk beskjed om at det ikke var bagasjetraller her lenger. Da spurte jeg om hvordan jeg skulle klare å få med meg alt, og det ble først foreslått at jeg skulle bære ut en og en ting, hevder han.

- Skal jeg liksom la geværet mitt ligge løst her hvor det er så mange mennesker eller la hunden stå igjen alene? Rett etter at den ansatte hadde kommet med forslaget sitt, kom det også en melding på høyttaleren om at det ikke er lov å forlate bagasjen sin, så hele situasjonen var ganske absurd.

FORSVINNER: En god del bagasje forsvinner eller kommer forsinket frem etter flyreiser. Derfor kan det være lurt å gjøre dette før du sender bagasjen! Video: Storyblocks / Embla Hjort-Larsen. Vis mer

54-åringen mener at Avinor burde gi kundene sine et alternativ, og mener at de som har behov for det hvert fall bør få muligheten til å betale for å bruke bagasjetraller.

- Tiltaket de har innført kan by på problemer for eldre personer, foreldre som reiser med flere barn og kofferter og andre som har med seg en del bagasje. De som kanskje har litt problemer med bevegelse, vil kanskje synes at det er stigmatiserende å bli plassert i en rullestol fordi de ikke får fraktet all bagasjen sin. Jeg tenker at dette er helt tragisk, forteller han.

- Dårlig kundebehandling

Løsningen på bagasjeproblemet kom da en annen person som hadde det samme problemet som Skuggevik kom bort, og de fikk til slutt skaffet to bagasjetraller.

- Jeg passet på hunden og bagasjen hans, mens han gikk til avgangshallen for å finne to traller. Da måtte han tråkle seg gjennom alle sikkerhetskontroller igjen for å komme ned til oss. Da løste det seg endelig, men uten han hadde det blitt vanskelig for meg.

Da Skuggevik kom hjem sendte han en e-post til Avinor hvor han fortalte om opplevelsen sin, samt hvorfor han ikke klarte å frakte all bagasjen uten en bagasjetralle.

- Da fikk jeg til svar at passasjerer som har funksjons- eller bevegelseshemning har mulighet til å bestille assistanse på forhånd, men at assistentene ikke har anledning å frakte bagasje i tillegg til å trille rullestol. Jeg mener dette rett og slett er dårlig kundebehandling, og med det forslaget er man jo like langt.

Avinor svarer

Avinor forklarer til DinSide at de har stor forståelse for at dette oppleves som ubeleilig for reisende som har behov for bagasjetraller.

- Avinor står i en krevende økonomisk situasjon hvor vi må se på enhver mulighet for å redusere kostnader og dessverre medfører det i dette tilfelle en reduksjon i vårt tilbud til reisende. Avinor Oslo Lufthavn vil fortløpende vurdere tiltak knyttet til perioder med høy trafikk, slik som jul og andre høytider, forteller pressevakt Øystein Løwer.

Løwer legger til at Avinor ikke har tatt stilling til endringer eller reversering i avgjørelsen.

- Vi har forståelse for at dette kuttet kan berøre noen mer enn andre. Når det er sagt, er det mulig å be om assistanse fra sitt flyselskap dersom man har behov for, og rett til dette. Skulle man ha med seg store mengder bagasje, kan man be om assistanse til dette på forhånd, gjennom våre nettsider.

Bagasjen din kan bli borte når du reiser på ferie, både på utreise og innreise. Derfor er det lurt at du alltid pakker disse tingene i håndbagasjen. Video: Embla Hjort-Larsen. Vis mer

Avinor informerer om at de har fått i underkant av 80 klager etter at de innførte tiltaket.

- Noe som vi anser som lavt tatt i betraktning at det i samme periode var 160 000 ankommende passasjerer på innland på Oslo Lufthavn.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer