Slakter reisetips: - Ille

Reisetips gikk viralt. Nå kommer reaksjonene.

REISETIPS: Ikke alle reisetips faller i god jord. Foto: Odd Roar Lange
REISETIPS: Ikke alle reisetips faller i god jord. Foto: Odd Roar Lange Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Noen stiller seg lydig og stille i køen. Andre sniker seg fram og prøver å komme seg om bord før alle andre.

Vi snakker om flypassasjerer. Og nå har det igjen tatt fyr i sosiale medier.

For den svært reisevante forfatteren og markedsføringseksperten Dickie Bush fikk nettet til å koke da han på i nettforumet LinkedIn - hvor han har over 85 000 følgere - ga tipset som fikk folk til å rase.

Kort fortalt

  • Forfatter og markedsføringsekspert Dickie Bush har skapt debatt på sosiale medier etter å ha foreslått at flypassasjerer burde gå om bord i gruppe 1, uavhengig av hvilken gruppe de tilhører.
  • Dette har ført til mange negative reaksjoner og skjellsord, mens noen sammenligner det med å parkere på en handikapparkering.
  • Norske flyselskaper som SAS og Norwegian er heller ikke imponert over Bushs råd, og understreker viktigheten av å følge boarding-prosedyrene.

- Gå om bord først

«I fjor fløy jeg mer enn de siste 10 åra til sammen». Deretter følger han opp med følgende helt greie tips:

DET MYSTISKE HULLET: Du har kanskje lurt på hvorfor flyvinduet har et lite hull? Her får du forklaringen. Video: Embla Hjort-Larsen / Storyblocks. Vis mer
  • Reise med bare håndbagasje
  • Husk å tøye deg før du går om bord.
  • Lytt til musikk og podkaster på Spotify

Men så kommer han med tipset som mange reagerer på:

- Gå om bord i gruppe 1, uansett hvilken gruppe du tilhører. I 99 prosent av tilfellene sier de (personalet ved gaten, red.anm.) ingenting. I verste fall sier de at du skal vente, og da er du først når de roper opp din faktiske gruppe, skriver Bush.

Gate-loppe

Bushs innlegg på LinkedIn har så langt fått 518 reaksjoner og 240. Men Bushs råd fikk mer oppmerksomhet på Reddit, der en skjermdump av LinkedIn-innlegget hans ble lastet opp.

Reddit-innlegget fikk 4200 som hadde meninger om køsnikingen og 674 kommentarer, skriver Businessinsider.com som hadde saken først.

Ikke alle er like imponert over Bush sitt råd.

Noen mener han oppfører seg som «gate-loppe.» Gate-loppe er et uttrykk som kabinpersonaler bruker på folk som skynder seg for å gå om bord først slik at de kan sikre seg plass til håndbagasjen sin – eller sniker i køen før det er deres tur.

- Ødelegger for alle

«Dette «rådet» er de som ødelegger for alle, skriver en LinkedIn-bruker.

På Reddit får han enda mer juling.

«Det burde være en egen bane du må gå gjennom for å komme tilbake til slutten av køen hvis du prøver dette. Jeg skulle ønske de ville be meg designe inngangen til flyene …
Jeg ville sørge for å gjøre gate-loppene utdatert og straffe disse bedragerske, selvgode forsøkene på tidlig ombordstigning,» skrev en person.

En annen person kommenterte:

«Alle som gjør dette er den verste typen person. Hvis du gjør dette, er det som å parkere på et handikapparkering, og det er ille.»

Disse får gå først

Heller ikke de norske flyaktørene SAS og Norwegian er videre imponert over Dickie Bush sitt råd til de reisende:

- Rekkefølgen på ombordstigningen bestemmes blant annet av hvilken type billett man har kjøpt. Dersom det er viktig for enkelte å gå om bord først i flyene kan man kjøpe Flex-billett, eller også kjøpe med Priority Boarding, og på den måten oppgradere seg selv fra for eksempel gruppe B til C, sier senior kommunikasjonsmedarbeider Eline Hyggen Skari i Norwegian til DinSide.

FORKLARER: senior kommunikasjonsmedarbeider Eline Hyggen Skari i Norwegian. Foto: Odd Roar Lange
FORKLARER: senior kommunikasjonsmedarbeider Eline Hyggen Skari i Norwegian. Foto: Odd Roar Lange Vis mer

- Punktlighet er svært viktig for driften og i Norwegian har vi optimalisert boarding-prosessen ut ifra en rekke hensyn, sier Skari og fortsetter:

- Vi har i overkant av 20 millioner kunder i året og ved ombordstigning er det mange hensyn vi må ta. Det kan være barn som reiser alene, mennesker som benytter rullestol eller som behøver hjelp på andre måter. Det som bidrar aller mest til en effektiv boarding-prosess er kundene selv, og hvor gode de er til å finne fram til sitt sete og hvor effektivt hver og en finner plass til tingene sine.

Får rødt lys

For å bidra til at kundene selv vet og forstår hva som gjelder for dem står det på boardingkortet eller i det digitale boardingkortet i appen hvilken gruppe den reisende tilhører.

- Når flyet er klart for ombordstigning roper også gatemanager hvilke grupper som kan få komme om bord. Dersom en passasjer får «rødt lys» må denne gå til siden og vente på sin tur.

Derfor gjør de det

- Mange lurer kanskje på hvorfor ikke flyselskapene gjør som under pandemien, ved å starte boardingen med dem som skal sitte aller bakerst?

Pressesjef i SAS, Tonje Sund svarer dette:

IKKE IMPONERT: Køsnikerne blir uglesett på flyplassen og i flere nettforum. Foto: Odd Roar Lange
IKKE IMPONERT: Køsnikerne blir uglesett på flyplassen og i flere nettforum. Foto: Odd Roar Lange Vis mer

- Prioritert boarding er en av fordelene ved å ha for eksempel SAS Plus eller Business-billett, og gitte medlemsnivåer på EuroBonus-kortet. Det gir mulighet til å komme først om bord og få plass til håndbagasje i hyllen over setet, uten å stresse. Dette har en verdi for passasjerene, og vi har derfor valgt å inkludere det som en del av produktene våre.

- Du må vente

- Hva skjer dersom man forsøker å boarde etter eget ønske, ikke etter groundhandlings rekkefølge?

Det skjer at passasjerer av ulike årsaker kommer før deres boarding-gruppe er annonsert, og da vil de få en vennlig anmodning om å vente litt. Dette er noe som pleier å løse seg veldig fint.

- Hvis du har rett på prioritert boarding, vil boardingkortet ditt være merket med boarding-gruppe »A og B» på flyginger til Europa og Skandinavia, og boarding-gruppe «A, B og C» på flyginger til Asia og USA, sier Tonje Sund.

Har du et smart tips om flyreiser?

Har du et smart tips om flyreiser?

Hei, jeg heter Odd Roar Lange og er reiseekspert og -journalist for DinSide og Dagbladet. Har du et smart tips om flyreiser til Norges største forbrukernettsted DinSide.no? Eller har du en opplevelse, et spørsmål eller et smart forslag som andre bør få kjennskap til?