I forkant av feriesesongen ser Forbrukerrådet seg nødt til å advare om at flypassasjerer står i fare for å ikke få rettighetene sine.
Varsellampene lyser
- Situasjonen er så prekær at vi mener samferdselsministeren må på banen for å sikre flypassasjerenes forbrukerrettigheter, sier direktør Inger Lise Blyverket i en pressemelding.
Bakgrunnen er at nesten alle som har fått saken sin behandlet i Flyklagenemnda hittil i år har fått medhold. Det får varsellampene til å lyse hos Forbrukerrådet, som mener dette tyder på at mange forbrukere i realiteten ikke får det de har krav på.
Ifølge Forbrukerrådet har 85 prosent av sakene i Flyklagenemnda i år fått medhold.
- At så mange får medhold forteller oss at flyselskapene i praksis har for dårlig kundeservice. I stedet for å gi forbrukeren rett når de har rett, tvinger selskapene dem til å gå via Flyklagenemnda. Det er uakseptabelt.
Hun påpeker at finansieringen av nemnda kan være en medvirkende årsak til at selskapene føler at de kan lene seg tilbake. Selskapene betaler bidrag til nemnda basert på antall passasjerer.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger