Flyreise

Slik ble ombord­stigningen mer effektiv

Flyplassen Gatwick i London testet tiltak som gjorde ombordstigningen tre minutter raskere og gjorde køene mye kortere.

BEEN THERE, DONE THAT: De fleste av oss har stått å hutret eller fått heteslag på flyoppstillingsplassen på grunn av kø inn i flyet. Nå har Gatwick sett på alternative ombordstigningsmåter for å gi reisende en mer effektiv og komfortabel reise, og resultatene er gode. Foto: Shutterstock/NTB Scanpix.
BEEN THERE, DONE THAT: De fleste av oss har stått å hutret eller fått heteslag på flyoppstillingsplassen på grunn av kø inn i flyet. Nå har Gatwick sett på alternative ombordstigningsmåter for å gi reisende en mer effektiv og komfortabel reise, og resultatene er gode. Foto: Shutterstock/NTB Scanpix. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Hvem har ikke stått i lang kø på flyoppstillingsplassen i iskald nordavind, eller i en stekende glassbro, og ventet på å få komme inn i flyet og sette seg?

Og hvem har ikke irritert seg over hvorfor i all verden prioritert ombordstigning finnes, for hva er vel mer kødannende enn å la de som sitter fremst i flyet gå inn først når flyet likevel ikke kan lette før alle har satt seg på plass?

Da har vi godt nytt. Nylig meldte BBC at en test gjennomført på Gatwick flyplass i London reduserte ombordstigningstiden med ti prosent, eller tre minutter.

Flyplassen har nemlig samarbeidet med EasyJet for å finne nye måter for å gjøre ombordstigningen mer effektiv. Så langt har eksperimentene kun vært fra én gate, men flere flyselskap er ventet å bli involvert.

Systematisk seteplassering og «bingo-boarding»

Hvilke tiltak har så vist seg å være mest effektive?

Aftenposten har trukket fram to tiltak:

  1. Å plassere passasjerer på vindusrekkene først, med start bak i flyet, etterfulgt av setene i midten og til slutt langs midtgangen. Også gruppe eller familier som må sitte sammen starter bakerst, men blir plassert etter rader. De ulike ombordstigningsmønstrene er avhengig av hvor mange familier eller enkeltpassasjerer som skal reise.
  2. Gatwick eksperimenterer også med måter å sørge for mindre kø på gaten. I stedet for å informere over høyttaler om hvilke seterader som kan stille seg i kø, skal passasjerer via digitale skjermer se når deres sete er klart for ombordstigning. Flere passasjerer i testprosjektet omtaler dette som «bingo-boarding».

Ifølge Gatwick er det nærmest umulig å få til effektiv ombordstigning kun via beskjed over høyttaler, og derfor har ordningen med digitale skjermer fungert godt.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer