Mandag 15. mars ble det kjent at gründer Bjørn Tore Larsen i bemanningsselskapet OSM starter et lytt lavprisflyselskap sammen med flere andre investorer.
Larsen har, blant annet, fått med seg to andre «Bjørner», nemlig Norwegian- gründerne Bjørn Kjos og Bjørn Kise.
De skal altså nå satse på langdistanseflyginger gjennom lavprisselskapet Norse Atlantic Airways.

Starter nytt flyselskap
Mye «gamle Norwegian»
Foreløpig vet vi ikke så mye om dette nye lavprisselskapet for flyreiser, men Flysmart24.no har samlet noen av de trådene som selskapet selv dels har bekreftet og andre forhold.
Her blir det mye «gamle Norwegian», skriver nettavisen. Det er nemlig slik at alle flyene Norse Atlantic skal fly med skal være de gamle langdistanseflyene til Norwegian.
Det er gjort avtale om åtte av flyene allerede, men selskapet skal ha tolv totalt, ifølge investorene. Bjørn Tore Larsen sier det er meningen å starte med fire fly.
Overtar seteoppsett, sparer penger
Dermed må altså Norwegians gamle Dreamlinere «bare» males om, som E24 skriver.
Til økonominettavisen sier gründer Larsen at når de skal lease flyene som Norwegian leaset tidligere, overtar de samme konfigurasjon (seteoppsett).
Dette er en fordel kostnadsmessig. Ved å benytte flyene med samme konfigurasjon slipper nemlig Norse Atlantic Airways og leasingselskapene de store kostnadene som ville påløpt om de skulle bygget om Norwegians gamle Dreamlinere.

«Tilbudsbonanza», men vent med å bestille!
Satser på stor businessklasse
Flyene vil bli innredet med to klasser om bord: Én premiumklasse og én økonomiklasse, skriver Flysmart24.
I sin tid merket Norwegian økt etterspørsel etter de dyrere og mer behagelige premium-setene, som var selskapets businessklasse. Derfor økte de fra 35 til 56 seter i denne klassen, noe Norse Atlantic Airways også vil velge som sin konfigurasjon.
Dette vil ikke bare bety økte inntekter, men samtidig spare selskapet for utgiftene til å foreta endringer på flyene innvending, noe som er svært kostbart.
Hit vil de fly
Norse Atlantic Airways har ikke offentliggjort en spesifikk ruteplan, men nevner destinasjoner som New York, Los Angeles og Miami på amerikansk side, og London, Paris og Oslo på europeisk side, ifølge E24.
I podkasten til Dagens Næringsliv innrømmet Larsen at de går etter «lavest hengende frukt» når det gjelder rutenett. De aktuelle rutene er de som har best utsikt for å kunne bli lønnsomme.

Bestilt påske-reise? Pengene kan være tapt ved avbestilling
Billettsalg i høst - og på vingene i desember
Etter planen skal det nye flyselskapet være klar for oppstart i desember 2021, men datoen er ikke «hugget i stein». Gründeren og investorene håper at billettsalget kan starte i høst.
Grunnen til at investorene har peilet seg inn på desember, er at de tror at dette er tidspunktet da vaksinasjonen har kommet så langt i Europa og USA at det blir mulig å reise tilnærmet som normalt, skriver Flysmart24.
De er imidlertid også klar til å utsette oppstarten hvis det blir nødvendig.