Slik blir fremtidens fly

Petter Smarter i alle land er fokusert på å gjøre flyhverdagen lettere. Mange oppfinnelser vil nok kun finnes i patentregistrene, men kanskje vil du se noen av disse løsningene i nær fremtid?

Publisert
Sist oppdatert

Flybransjen er igjen på opptur, og designere og oppfinnere tas i bruk for å gi gamle strukturer et nytt løft. Hvorvidt nyvinningene tas i bruk avhenger av hvordan utviklingen i flybransjen blir fremover. Fortsetter fremgangen vil du kanskje få nytte av noen av ideene på et fly snart, mens andre uansett vil forbli på idéstadiet i lang, lang tid fremover.

Forretningsklasse luksus fra Airbus i dag. 
Foto: Airbus Foto: Airbus
Forretningsklasse luksus fra Airbus i dag.
Foto: Airbus Foto: Airbus Vis mer


Soveseter

Et patent som tilhører Airbus viser et svingbart sete der ryggen kan legges nesten helt ned, og setet svinges ut i midtgangen for mer beinplass. Boeing har også en patent på et "sleepere-sete" beregnet på økonomiklasse.

Men tar slike seter opp mer plass enn dagens seter, tar det nok lang tid før den jevne turistklasse- og lavprispassasjer får glede av tilsvarende komfort. Forøvrig er det flere flyselskaper (mellom andre Singapore Airlines og Lufthansa) som tilbyr lignende seteplass i dag, med helt nedfellbar rygg og full beinstrekk. Da må du imidlertid reise på dyreste klasse.

Hodehviler

Trang økonomiklasse er bakgrunnen for et system som skal gjøre det mulig å hvile hodet ved å lene seg litt fremover. De fleste studenter kan sikkert relatere seg til en slik sovestilling - få er vel de som aldri har tatt seg en høneblund med hodet på pulten på lesesalen. Inspirert av dette har noen luringer funnet opp et system der en stoppet pute høyere oppe en matbordet på flyet, skal gjøre det mulig å få litt søvn ved å lene seg forover. En god natts søvn blir det neppe, men kanskje bedre enn å våkne med hodet på naboens skulder?

Smart sete

Mer nyttig for flyvertinnene enn passasjerene kanskje, men et sete der en lomme kun har plass til flate ting som blader etc. og en annen egner seg for søppel som brukte glass og tomme flasker vil sikkert bli ønsket velkommen av begge. Patentet ble registrert i 2001, og eies av Airbus Deutschland.

Matleveranser

Et annet patent fra USA gjelder et system som skal hjelpe til med distribusjon av mat og drikke om bord. Et skinnesystem langs taket av kabinen skal sørge for fordeling av godene, og kan spare mye arbeide for flyvertene, og mange blåmerker på skuldre og knær for passasjerene. Spørsmålet er imidlertid i disse "kutt mat og drikke-tider" om dette systemet vil finne veien til et fly nær deg med det første.

Det er vanskelig å spå om fremtiden, men patentregistreringer kan si noe om hva som kommer.
Det er vanskelig å spå om fremtiden, men patentregistreringer kan si noe om hva som kommer. Vis mer


Dusj på do

Tenk å ta en dusj i 30.000 fots høyde? Boeing eier et patent som beskriver kombinasjonen av toalett og dusj for bruk i fly. Dette patentet beskriver et system som ekspanderer toalettrommet inn i nærliggende områder, for eksempel gangarealet som brukes ved ombordstigning. Det skal også være tilpasset rullestolbrukere. Airbus har også en patentert dusjløsning der et omkledningsrom og dusjrom henger sammen, og en kan dusje mens enn annen kler seg om. Dørene er arrangert slik at man ikke kan komme overraskende inn på den som er opptatt med omkledning eller dusjing.

Ulempen med dusjmuligheter for mange om bord er at vekten av vannet som trengs veier mye og vil øke drivstofforbruket og redusere flyets rekkevidde. Uansett løsning kan vi nok regne med at dusjer vil dukke opp om ikke lenge hos selskaper som flyr langt.

Større vinduer

Mange liker å se ut når de flyr, men vinduene er så små at det bare er dem forunt som sitter helt inntil vinduene å ha stor glede av utsikten. Flere patenter beskriver imidlertid løsninger som gjør det mulig å øke vindusstørrelsen uten at det går ut over sikkerheten i kabinen.

Sikkerhet i cocpit

En luring har tenkt på ekstra sikkerhet i tilfeller flyet fylles med røyk. Et patent fra 2001 beskriver en oksygenmaske som er knyttet til flyets datasystemer. Den har innebyggede briller der informasjon om for eksempel fart og høyde kan vises på brilleglasset for å lette pilotenes arbeid i en nødsituasjon.

Mer sikkerhet i cocpit

Etter terrorhendelsene i USA og andre steder har det blitt økt fokus på sikkerheten og beskyttelsen av pilotene. En patent fra 2002 beskriver en dør som både er umulig å stenge igjen utenfra, og som kan låses innenfra. Optimalt? Patentet eies av Boeing, men er ikke tatt i bruk per i dag. Et annet patent eid av samme selskap beskriver en skuddsikker dør som likevel er i stand til å slippe gjennom luft for å utligne trykkforskjeller i kabin og cocpit.

Tenkte vi det ikke

Til sist kan vi nevne en patent som også er registrert i USA. Vi har jo forsåvidt alltid tenkt tanken: Hva skal vi med den hersens redningsvesten om bord? Får vi problemer, er det vel fallskjerm som kan vise seg mest nyttig? (Vel - strengt tatt ikke, siden de aller fleste ulykker skjer ved avgang og landing, men likevel ...) En Petter Smart-type har selvsagt tenkt samme tanke, og gjort noe med det. Patentet som ble registrert i 2002 viser en fallskjerm knyttet til hvert seterygg - enkel å ta på, og så er det bare å hoppe ut om "the going gets tough". Vel, vi har våre tvil om dette noen gang vil bli en del av standardutrustningen på kommersielle ruter, men ideen er morsom.

Kilder: New York Times og US Patent Database

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer